Dag 2 Løkken Verk – Kristiansund

Jeg skulle ikke undervurdert betydningen av mye bagasje,  Det blir fort 25-30 kg ekstra i tillegg til min vekt (og jeg er ikke spesielt lett).  Det ble tungt og med nærmere 2000 høydemeter – så kan jeg trykt si det gikk tregt på slutten.

Dagen begynte som gårsdagen sluttet. Det regnet og ikke bare litt, men litt kraftig.  I følge YR – så skulle det blir bedre bare reiseradioen begynte om morgenen kl 0900, men der tok de feil.  Det regnet jevnt og trutt de første 6-7 timene.  Mot slutten ble det litt mindre, men når regnbyen begynte så hadde værguden samlet opp alle regndråpene den siste tiden slik at det ble betydelig antall milimetre når de første ble sluppet løs.  Denne gangen hadde jeg forberedt meg – alt tilgjengelig regnutstyr – inkludert en sydvest ble tatt frem og brukt (det blir neppe noe mote dette tror jeg).

Når er jeg klar

Men det gikk greit – jeg ble ikke våt av regn men derimot kondens og kansje en svettedråpe eller to, gjorde at utstyret fungerte i praksis som en våtdrakt.

Før jeg startet dagsetappen – så fikk jeg servert deilig frokost av vertskapet.  De spiste ikke, men underholdt meg.  Det var kanskje litt for tidlig for dem.  De hadde kjøpt inn ekstra mye godt pålegg siden de hadde fått en gjest.  Jeg spiste med god apetitt og smurte med meg brødmat til lunch.  Denne ble ikke spist, men den skal jeg ha til frokost i morgen.

Det ble en lang dag og som sagt med mye bagasje og mange høydemetre, så tok det sin tid.  En smule optimistisk Bergenser hadde lagt reiseruten, og hans referanseramme var en deilig sommertur uten bagasje.  Den samme Bergenseren er også rimelig sær, så når reiseruten var lagt – så var den det. Ingen endringer her takk. Jeg hadde bestilt campinghytte i Kristiansund, så da var det bare å komme seg dit.  Jeg har nå en mye større forståelse på anbefalingene fra de som har gjort det før.  Sykle rundt 100 km pr dag, da holder du en grei dagsetappe.  Mine siste 50 km i dag var et sammenhengene slit.  Siden regnet hadde gitt seg, så ble opplevelsen mye bedre.   Jeg fikk faktisk noe krampe i beina underveis, så da ble det noen ekstra stopp for å løse opp musklene.  Det var faktisk bedre ikke å feste sykkelskoen i pedalene, men bare bruke dem som «vanlige» sko.

Landet vårt er faktisk fantastisk i regnevær, men jeg må legge til at i solskinn så blir det en helt annen opplevelse.  Den siste delen før Kristiansund ble helt super, blått hav, sol fra nesten skyfri himmel og med øyer som ligger og blinker i solen.  Det ble mange fine bilder som ble tatt med fotoapparatet.

Det var ekstra godt å se campingplassen – etter rundt 13 timer i reisetid hvorav noen stopp for å kjøpe vaffel, skolebolle og noe å drikke, samt 2 ferger med tilhørende ventetid og transporttid – så var jeg veldig fornøyd med å ta av meg klærne og ta på meg noe tørt.  Da ble liksom livet litt bedre.  Så ble det litt middag, thaigryte med ris.  Den smakte helt fortreffelig, og etterpå en god kaffe.  Meldte fra til konen at alt hadde gått bra – så da kan roen senke seg i campinghytten.

Tekniske data:  antall kilometer 146,79 –  1982 Høydemeter.  Temperatur: min 3 grader, gj.snitt 9,3 og maksimum 22 grader

I morgen går turen til Molde over Atlanterhavsveien.  Det skal bli riktig spennende, og morgendagen blir ikke stort mer enn rundt 80 km.  Det blir godt for beina mine.