Dag 7: Førde – Valdersneset (Radøy)

Dette ble en ekstra lang tur.  Siden jeg manglet overnatting så syklet jeg helt til borderen på hytten deres.  Jeg syklet dermed Dag 8 sammen med Dag 7, så da ble det litt ekstra pedaltråkk i dag.  Men til gjengjeld så får jeg en ekstra fri dag, og det kan være godt med en fridag da jeg har fått et skrubbsår på venstre kne.  Her skal jeg slappe av og få godt med pleie i 2 dager

Hytten på Radøy

Dagen begynte grytidlig – lenge før fuglene hadde stått opp.  Grunnen var at fergen fra Rysjedalsvika går kun 3 ganger om dagen, og da blinket jeg inn 12:35 avgangen.  Fra Førde til fergeleiet så er det neste 100 km – så da måtte jeg starte tidlig.  I starten så var det absolutt ingen andre på veien utenom en haug med langtransport biler, men de holdt seg på sin del av veien så da slapp jeg å komme i konflikt med dem.

Etter en nesten 400 høydemeter stigning fra Førde så ble turen mer behagelig og det gikk nesten som en lek helt frem til Rysjedalsvika.  Veiene var alt fra smale vestlandsveier til brede «motorveier»

Vestlandsvei

På veien fram til fergen, så sneiet jeg Dale i Sunnfjord før jeg kom frem til Rysjedalsvika.  Jeg kom frem nesten en time før fergen skulle gå, så da fikk jeg i meg litt mat og drikke før fergen kom.  Jeg tror kroppen satte pris på dette.

En blir mektig imponert over naturen og det spesielle lyset som er om morgenen.  Det blir litt vanskelig å forklare, men bildet gir kanskje et bra inntrykk

Morgenstemning

Etter første ferge – så var det å sykle frem til neste ferge.  Denne gikk heldigvis hver time, så da ble det ikke så mye stress.  Det ble tid både til is og cola underveis

Pause is og brus

Etter siste ferge så var det bare strakeveien til hytten til borderen.  Det er alltid litt lenger enn det jeg trodde, men kom da frem litt før planlagt.  Jeg ble godt tatt i mot, fikk utdelt hånkle og ble sendt direkte i dusjen.  Her ble det full polering inkludert barbering.  Så ble det grilling og med en masse cola – et hærligt liv skal jeg si dere.

Turen i dag ble lang, den lengste så langt.  Beina er ikke så vasne som jeg skulle tro, men jeg får se hvordan de blir morgen.  Da skal jeg bare slange meg i en god solstol.

Tekniske data:  156,28 km, – 2117 høydemeter.  Temperatur min: 4, gj.snitt 15,1 og maksimum 28 grader.

I morgen – nada, ingenting – jeg skal ikke tråkke en meter i morgen.