Dag 2: Bodø – Kjellingstraumen

lørdag 11. juli , 2015 kl. 20:36 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 4 kommentarer »

Første dagen hvor vi syklet.  Vi startet oppvåkningen litt før kl 0700 med kaffe og NRK radio.  Etter litt småplundring så ble det frokost med rundtsykker kjøpt på
kjøpesenteret samt noe mindre assortert pålegg.  Vi spiste det vi orket – så ble resten lagt igjen i søppelposen.  Vi hadde ikke plass til noe mer bagasje utenom en pakke med smøreost.  Da klokken slo 8 ble de annonsert at det kun er 1 time til avgang, og damene begynte så smått å bevege på seg i retning rydde opp, vaske seg og pakke ned i sykkelbaggene.  Rett over kl 0900 – så var vi klar utenfor hytten.

Bodø avreise

Det ble en verdig avgang fra Bodø.  Vi fant veien ut av byen og la oss pent på sykkelstien.  Det var ikke mange som var på tur så tidlig om morgen, men vi traff da en meget ilter måke som skulle passe på sin lille fugleunge som spankulerte midt på sykkelstien.  Måkemor gjorde det klart at vi som syklet var ikke spesielt velkommen.  Hun gikk direkte til angrep – Espen som var først i løpen fikk så hatten passet da måkemor stupte ned som en kamikazepilot og hakket i sykkelhjelmen. Måkemor fortalt også til Ellen og Kristin at de heller ikke var velkommen.  Vi overlevde og måkemor fikk andre hun ville hakke på, så vi fikk sykle videre i fred.

saltstraumen

Vi trillet avgårde og etter 30 km så kom vi til Saltstraumen.  Solen skinte og vi stoppet på en lokal kafe hvor vi fikk kjøpt kaffe, is, vaffel og en lokal lefse med smeltet brunost, rømme og smeltet smør.  Denne siste lokale varianten gikk den manlige delen av reisefølge klar av, men damene spiste med stor glede.

Etter en solid lunsj så trillet vi videre.  Det ble varmere og varmere i luften og i takt med varmen så ble det mindre og mindre klær på syklistene.  Det var en lett blanding av oppover bakker og i prinsippet like mye nedover. En registrerer ganske fort at det kan være smart å posjonere ut noe av kreftene i oppoverbakkene.  I starten så var det nesten som Donald i full fart, men etter hvert så ble det mer Guffen i normalt tempo. Det er selvsagt sjamerende, jeg hadde fått lærdommen inn ganske ettertrykkelig i fjor da jeg syklet med full opp-pakning, men damene trengte sin egen erfaring. Det er litt anderledes med to tunge sykkelbagger på bagasjebrettet, men nå har alle vært igjennom denne lærdommen.  Vi syklet ytterligere rundt 35 kilometer så ankom vi Kjellingstraumen Fjordcamp.  En campingplass som lå nydelig til ved sjøen i solskinnet.  Vi sjekket inn og spurte om det var mulig å få kjøpt noe mat til middag.  Det var ikke mulig – de hadde kun Diplom is og det stod ikke akkurat på menyen vår.  Vi var sultne og vi trengte noe mat, men butikk – det var ikke akkurat rundt hjørnet.  Et lite stykke tilbake der hvor vi kom fra – og kanskje rundt 5 kilometer.  Ok – det skal vel gå bra.  Klokken var litt over halv fire, og hvor lenge har den lokale coop butikken åpent på lørdag, noe uvist.  Espen slang seg på sykkelen tok med seg penger og syklet tilbake.

coopDet var ikke 5 kilometer, men heldigvis ikke så mye lenger.  Bare litt over 7 kilometer og da ble det nesten ekstra 15 kilometer for å kjøpe noe mat.  Det ble biff, potetsalat, 3 tomater, øl, cola, frokost til neste dag og en pose med godteri.  Espen leverte også inn Lottokuponger – så vi venter i spenning til trekningene utover nå.  Etter at jeg kom tilbake fra innkjøpsturen, så ble det en dusj og en GT i solen, men damene gjorde i stand til grilling. Vi spiste og koste oss med biff, GT, rosevin og øl.  Livet er topp, men det er noen som er litt stivere enn normalt i lårene og leggene.  Jeg tror det blir en noe tidlig kveld, og som uttrykt fra en i reisefølge at det blir nok tidligere enn i morgen …..

Da kan vi se tilbake på en meget vellykket åpning av vår lille styrkeprøve.

Dagen tråkk: 78,63 km, Antall høydemeter 1.052.  Temperatur: min 12 grader, maksimum 20 og gjennomsnitt 15 grader. Sol nesten hele dagen og for det meste medvind.