Dag 10: Vennesund – Rørvik

søndag 19. juli , 2015 kl. 21:34 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 4 kommentarer »

Dagen begynte ved 6 tiden.  Ellen sin mobil gav kraftige lyder fra seg – så vi stod opp.  Espen satte på kaffevann og så begynte det å bli liv i hytten.  Mens vi spiste frokost så begynte det å «piss» regne.  I følge YR så skal det ikke regne i dag, men da vi ble lurt i går – så må vi heller akseptere været ute og ikke stole på en liten «internett dings».  Vi ble mette av rundstykkene som vi kjøpte i går og vi spiste opp alt pålegget da dette var siste frokost på sykkelturen.  Det gikk rask å fikse bagasjen,  Nå er vi blitt skikkelige proffe med å pakke.  Det er også blitt litt mindre bagasje da vi i går drakk opp både Gin og Rosevin.vennesund avreise

Vi tok på oss overdelen av regntøyet da vi forlot hytten.  Det kan jo være greit i tilfelle.  Fergen hadde overnattet på denne siden, og dette var første avgang denne søndag morgen.  Vi stod pent og ventet og «god morgen» bildet ble tatt og sendt avgårde til Fredrikstad.  Da kunne vi rulle ombord.  Det er ikke lange biten vi skulle flyte på sjøen – rundt 25 minutter så var over på andre siden.  Skyene hang tungt nedover fjellene og det dryppet fra oven, men ikke nok til at vi tok på oss hele regnsettet.  Men Ellen og Espen gjorde det en stund sendere.  Det ble litt for kaldt og det var usikkert hvor mye som skulle komme ned fra himmelen.  Etter en times tid så tok vi på regnbuksene og overtrekkene til skoene.  Da var vi klar for syndefloden.  Kristin derimot – hun holdt ut med et lettere påkledning.

veier som snirkler seg

Det ble mye oppover og nedover i dag og etter et par timer så begynte det å lysne.  Solen lot vente på seg men det var slutt på regnværet. Veiene snirklet seg avgårde og det var mange ganger veldig idyllisk. Det ble en del nøttepauser og ikke minst «vanningspauser».  Det tar på å sykle så mange dager på rad, og i dag er det den lengste dagen som vi skal tilbakelegge.  Ellen er som oftest «hare» i vårt følge.  Espen ligger sist og skal sikre at vi ikke mister noen på veien.
vennesund kafferast

Etter et par mil så forlater vi RV17 og legger inn på RV802.  Været begynnet å bli enda bedre så da vi kommer til Bogen så tar vi av oss alt regntøy og tar på oss en mer lettere habitt.  Vi vil gjerne ha kaffe men her er det ikke spesielt mange butikker som er åpne.  Kristin går imidlertidig ned til en hytteuteie som ligger ved krysset, og der får vi fruen til å komme ned meg en kanne kaffe til oss. I etterkant så viser det seg at Kristin faktisk har felles bekjente med fruen med kaffen, så det ble en god samtale om «felles» bekjente.

Vi syklet etterhvert videre og etter ytterligere mange mange kilometre så skulle Kristin svinge av rett før vi syklet inn til Rørvik. rørvik middag

Vi hadde fått melding et min bror + familie ville ta en kjøretur fra hytten (en tre timers tur, en vei) for å treffe oss.  Det var kanon hyggelig og de kjørte forbi oss 15 kilometer før vi kom til Rørvik.  Vi avtalte å møte dem for og spise middag sammen.  Vi ankom rundt en time senere og vi fant dem på en riktig koselig restaurant i Rørvik.  Her ble det både vin og kjempe god mat.  Vi fikk fiskesuppe (Ellens rating var «over middels») og Espen fikk grillet klippfisk.  Vi koste oss lenge sammen og vi skiltes en liten time før hurtigruten skulle ankomme Rørvik.Rørvik hurtigrute

Rett før 2030 ankom Trollfjord.  Den samme båten som vi vinktet til i Ørnes på vei nordover.  Her kommer den flytende campinghytten vår for natten.  Vi fikk plassert syklene i «magen» på båten, sjekket inn og fant vår lugar.  Her ble det tid til en fantastisk dusj – og vi kan trygt si at dette var en av de beste dusjene som vi har hatt på lenge.  Det blir ikke lenge før vi kryper til køys, men før det så blir det en  Irish.

Dagens tråkk: 90,25 km, Antall høydemeter 1.073  Temperatur: min 7 grader, gjennomsntt 12,9 og maksimum 21 grader