Dag 9: Vega – Vennesund

lørdag 18. juli , 2015 kl. 17:59 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 0 kommentarer »

Vi startet grytidlig i dag.   Vi hadde fulgt med på YR og de siste dagene og lørdag (i dag) så skal de begynne å regne rundt klokken  12.  Da er det om å gjøre og komme seg raskt og tidlig avgårde.

vega avreise

Jentene begynte å planlegge avreisen allerede i går kveld ved at de nesten ikke drakk noe vin/øl til middag.  Vi gikk også glipp av desserten da middagen ble veldig sein.  Mobilen var innstilt til å vekke oss allerede 15 minutter over 6 om morgenen, men Espen slo den av en stund før.  Det ble tid til en kopp kaffe i sengen, før vi var klar til å forlate hotellet.  Kristin kom litt over 7 – og hun ville også ha en kopp kaffe.  Vi gikk glipp av frokosten denne morgenen og dermed hadde hotellet gjort klar tre matpakker som lå i resepsjonen.

Vi kom oss opp på sykkelen litt over halv åtte og trillet de første 17 kilometerne ned til fergeleiet på Vega.  Det var overskyet og det regnet ikke enda, så YR har rett så langt.  Vi kom tidsnok til fergen som skulle gå klokken 9.  Under overfarten så spiste vi matpakken som vi hadde fått av hotellet.  Det var en blings med røkelaks og en med ost og skinke.  Jeg kjøpte en kopp kaffe, en vaffel og en milkshake.  Da var kroppen klar for dagens økt.

Da vi trillet i land på Horn (ca 14 km fra Brønnøysund), så begynte det å dryppe litt fra himmelen.  Dette var to timer tidligere enn det YR hadde annonsert – skummelt…..  Etter rundt 1 mil så økte regnet litt i styrke og Ellen tok på seg regntøyet, men vi andre drøyet en stund til.
vega regntøyRegnet ville ikke gi seg, etter noen ytterligere kilometer så tok Espen på seg regntøy og overtrekk til sykkelskoene.  Det gjorde godt, det ble noen varmere på beina og livet ver egentlig helt ok.  I tillegg til regnværet så var det en mer ubehagelig motvind.  I grunnen så er motvind værre enn regnvær, så når du har en kombinasjon av både regn og vind – så blir det litt tyngre enn høyst nødvendig.

Det er litt mer komplisert å ta på og av regntøyet, og Ellen gjør det beste ut av hele opptreden med regntøygymnastikken.

Vi trillet kilometer på kilometer og vi passerte Brønnøysund og til slutt så så vi Torghatten på høyre side.  torghatten

Det er et mektig fjell men hullet er ikke så lett å få øye på i den vinkelen som jeg tar bildet fra. Det regnet jevnt og trutt, så YR var ikke helt til å stole på når det gjelder tidspunktene.

Da vi hadde syklet i overkant av 60 kilometer kom vi til Vik.  Her fant vi en koselig kro hvor vi både fikk gått på toalettet, en varm kakao og litt mat.  Espen og Kristin fikk også en cola – og dette gjorde godt for kroppen og sjelen.  Ellen hadde sett et husflid utsalg et par meter tilbake sammen med en coop butikk.  Espen ble sendt inn på coopen for å kjøpe frokost og litt middag , mens Ellen og Kristin tok en tur innom husflidutsalget.  Her fikk de servert kaffe, vaffel og lefser.

Det var kun 13 kilometer igjen til campingplassen på Vennesund.  Nå hadde det sluttet å regne – det var tidligere enn YR hadde gitt som prognose.  Vi var selvsagt happy med at regnet var over, men motvinden var der fremdeles. Vi landet tilslutt på campingen og fikk hytten «vår».  En hytte som er innredet med  restemøbler fra åttitallet så damene ble litt forskrudd og forstyrret.  Den manlige delen av reisefølget har absolutt ingen bekymringer med brune sofaer med matchene brun lampe.  Det viktiste for han er en fungerende dusj, kjøleskap og en vannkoker, og det er her.

Da er vi ferdig med nest siste dagen på sykkel.  Dagens tråkk: 76,59 km –  388 høydemeter –  Temperatur, minimum 10 grader, gjennomsnitt 11,9, maksimum 17 grader.

I morgen er siste sykkeletappe – og da skal vi lande i Rørvik.