Dag 8: Vega sykling og rekreasjon

fredag 17. juli , 2015 kl. 22:08 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 0 kommentarer »

I dag har vi en hviledag.  Vi skal kun slappe av å bevege oss noe mindre enn normalt.  Det ble en lang morgenstund i sengen med kaffe og filosofering.  Vi kom oss da opp etterhvert og etter en dusj så ble det frokost.vega frokost

Dette var et litt annet utvalg enn vår tradisjonelle frokost.  Det var mange gode smaker – primært fra lokale råvarer.  Hjemmelaget brød var selvsagt på menyen sammen med Kviteseid smør.  Etter denne frokosten så må vi vel sykle i flere dager for å blansere inntak med forbruk.

Selv om vi har en «fridag» så må vi ut å se oss omkring.  Hva da med å bruke sykkel som fremkomstmiddel.  Vi tok veien ut mot rullesteinstranden.  Det var en tur på rundt 7 kilometer.  Utover så var det motvind så vi hadde noe å glede oss til på tilbaketuren. vega søla

Da veien sluttet så var det en liten snuplass og en rasteplass.  Vi hadde ingenting med oss – så vi tok bare noen bilder Været var ikke helt perfekt.  Det var overskyet men det var noen sprekker i skydekket som gjorde at det ble noen ganger ganske bra.  Rett utenfor rullesteinstranden så ser vi øyen «Søla».  Kanskje et merkelig navn på en øy, men familiene som bodde har ute het Søla, så da har vi en link her.  Fjellet på øyen, som er på 432 meter, dekker nesten hele arealet.

Etter turen til stranden ved Søla, så dro vi tilbake og hadde medvind et stykke men så ble det motvind da vi kom rundt øyen.  Vi tråkket nesten hele veien som vi syklet i går.  Vi hadde sett et skilt med Gårdsbakeri med kafe, og den ville vi besøke.  vega gårsdbakeri

Her fikk vi på nytt en kraftig mot-vind på veien til bakeriet, og vi snirklet oss fremover med mye kraft. Vi hadde teften av nybakte kaker, sveler og noe spennende mat.  Ellen og Espen tok potetlefse med laks ++, og Kristin prøvde seg på en laksesuppe.  Denne suppen fikk desidert toppkarakter, og slo dermed til og med ut fiskesuppen på Frantzen konditori i Åsgårdstrand.  Vi kjøpte med oss noen kanelstenger som vi skal ha til kaffen litt senere i dag, og på veien hjem så kjøpte vi oss et ukeblad hver.  Her skulle vi riktig kose oss og slappe av.

Etter litt mer sykling i med- og motvind så trillet vi trykt inn på gårdsplassen ved hotellet.  Solen var fremme så Espen spratt opp terassen og kjøpte et glass med hvitvin.  Ellen dykket hardt ned i ukebladet og Kristin gikk inn for å kle seg om til ettermiddagskaffen.Vega fisk

Vi slappet litt av frem til middag,  Det ble en GT på rommet så da klokken krøp mot 20 så var det mat.  I dag var det like bra og fantastisk mat som i går.  Vi fikk en smakfull 5 retter og som hovedrett så fikk vi ovnsbakt kveite. Det ble mindre vin i dag enn tidligere – vi skal opp tidlig i morgen.  Espen drakk vann, Kristin øl og Ellen et glass vin.  Da er vi klar for en lengre tur i morgen, sannsynligvis med regn ut på dagen.

Selv med en avslappingsdag så ble Dagens tråkk: 40,29 km – 309 høydemeter.  Temperatur: Minimum 10 grader, Gjennomsnitt 14 og maksimum 19 grader