Dag 7: Offersøy – Vega

fredag 17. juli , 2015 kl. 08:57 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 2 kommentarer »

Denne morgenen var vi treige.  Vi har meget god tid denne dagen siden fergen vi skulle ta hadde avgang 1140.  Siden vi hadde så god tid om morgenen, så kom vi egentlig ikke i gang.  Det var mye frem og tilbake, men vi holdt oss til de innarbeidede vanene.  Kaffe – høre på radio, spise frokost, rydde og til sist pakke ned i sykkelveskene.   Denne morgenen fikk vi hørt mye av reiseradioen og det var kjempekoselig.  De andre dagene var vi allerede begynt å trille når klokken var rundt 9.
tjøtta kirke

Vi vinket adjø til Offersøy camping og begynte å trille mot Tjøtta litt før 10:30.  Campingen lå 8 kilometer fra fergeleie.  Tjøtta er kjent for to ting – som jeg vet om.   Nye opplysninger er kommet meg i hende – det er nå tre ting jeg vet om Tjøtta.

Det ene er at de sovjetiske krigsfangene som døde unger krigen har fått en felles gravplass her.  Det er omtrent 7.500 russiske graver på Tjøtta.

Det andre som jeg vet om er at tegneseriefiguren Hårek har sitt tilholdsstad på Tjøtta.  De innfødte er klar over denne relasjonen for de arrangerer Hårek mila som er et landeveisløp.

Det tredje jeg vet nå er at min bror sin svigermor er født på Tjøtta.

Vi tok en sveip oppom Tjøtta kirke før vi tilslutt parkerte ved fergeleie.  Her var det også en liten Joker butikk som vi selvsagt måtte innom.  De hadde ikke skolebolle, men jeg fikk tak i en god kopp kaffe.

Fergeturen over til Vega tok rundt 1 time.  Været var overskyet, rundt 10 grader men regnværet slapp vi.  Vi begynte  å trille avgårde på Vega.  Det var flatt med vi hadde en sjamerende motvind som traff ganske godt.  lunsj nes

Vi bunkret en Tonic og en lime før vi svingte ned til Nes hvor vi spiste lunsj.  Det var om sagt litt kjølig og en varm suppe gjorde godt.  Hjemmelaget kjøttsuppe på knoke med mange gode grønnsaker med hjemmelaget brød.  Espen klinket til og tok et glass rosevin til suppen.  Det er ikke sikkert denne kombinasjonen ville blitt valgt av en kokk, men det gjorde godt i kroppen.

På Nes fikk vi se utstilling av de mange leieboerne som normalt holder til her, Erfugler.  Her samles erfugl dun – som blir samlet til dyner og puter.  Vil du ha en stor dyne med erfugl dun så må du ut med rundt 40.000 kr.  Da har du nok en dyne for resten av livet.vega havhotell

Etter en valsmakende lunsj og kaffe med Vegalefse så syklet vi frem til Vega Havhotell.  Her skal vi bo i to netter.  Sove godt i myke senger, føle velvære og ikke minst spise god mat.  De som driver stedet heter Anna og Jon Aga, og Jon er en fantastisk kokk.

Til middag denne dagen fikk vi Ovnsbakt Filet av Storsei, Kullgrillet Fårefilet, Langtidsmodnet Ost og til dessert en Sjokoladeterrin.  Til drikke – en vel komponert vinpakke.  Det var langt i fra noe gatekjøkken mat.  Vi ble mer enn mette og kanskje litt ør i hode.  Denne ørheten kan selvsagt skyldes at vi var litt trøtte da middagen var ferdig noe over kl 23 om kvelden.

Dagnes tråkk, 30,21 km, Høydemeter = 141.  Temperatur: Minimum 7 grader, gjennomsnitt 11,7, maksimum 18 grader.