Dag 1 Avreise fra Moss til Lom

Da skal vi endelig starte på vår sykkeltur i år.  Vi hadde tenkt å bruke Vy for transporten fra Moss til Otta, men de ønsket heller at togene skulle stå.  Dermed ble det buss for tog, men buss de kunne ikke garantere at syklene kom med så derfor måtte vi ta bil i stedenfor,  Ikke helt i henhold til gode miljø tanker, men dette kunne ikke vi gjøre noe med.

For at syklene skulle komme inn i bilen til vår sønn – så måtte vi ta av forhjulene.  Det er forholdsvis enkelt – må bare løsne bremsene på sykkelen til fruen.  Vi fikk lagt syklene pent på plass og lempet alle sykkelveskene rundt dem.  Det gikk veldig fint innover mot Oslo og videre oppvoer E6.  Det regnet en del – så vindusviskerne jobbet iherdig noen ganger.  Vi fylte diesel før vi dro fra Moss så vi slapp å stoppe undervies av den grunn.  Det ble uansett noen stopp.  Det er noen som må tømme den innvendige tanken en dle ganger oppover.  Vi må jo også ha noe mat på turen.  Første ordentlige stopp ble på Lillehammar.  Her fikk vi litt mat i kroppen og en god kopp kaffe.  Desserten tok vi i bilen videre – det ble en kurv med jordbær.

Vi ankom Lom rundt 1430.  Det tar litt tid å kjøre 410 km med en liten postbil som har et noe forsterket lydnivå når den kjøre over 100 km i timen.  Det gjør vi gjerne på motorveien nordover – det er jo lov til å kjøre bortimot 110 nesten»hele veien».

Vi hadde bestilt på Fossheim Hotel på Lom.  Dette er et av de Historiske Hotellene som scorer forholdvis høyt på skalaen.  Vi vil bo godt og vi ønsker å spise gode mat også.  Så da er det et rimelig greit valg på Lom.

Mens fruen hentet datteren av en vennine som bor på Lom, ruslet jeg litt rundt på Lom for å få mine skritt og se meg litt rundt.  Det er første gangen jeg overnatter her – så da må jeg prøve å få med meg det meste.  Vi tok en tur innom Norsk Fjellsenter i Lom.  Her ble vi guidet rundt av den mest fortyllende guiden som snakker østfold dialekt.  Vi ble «bergtatt» av utstillingen og fikk mye mer viten enn en skulle trodd i forkant.  Det er utrolig mye som kommer frem når isen smelter.  Gamle sko, kjortler, ski som er mange tusen år gamle kommer frem i dagen når isbreene trekker seg tilbake.

Middagen spiste vi alle 3 på Fossheim.  Det ble en rype meny – sabla god mat og vinen smakte vidunderlig i tillegg.  Vi takket pent for besøket av østfold jenten som jobber på Lom og hun kjørte pent tilbake til Bøverdalen.  Fruen og jeg  -vi gikk til sengs med ønske om en fredelig natt og sol i morgen.

Neste dag – det blir litt mer utfordrende – da skal vi over Sognefjellet.  Det blir nok et tøff tur vil jeg anta.