Dag 2 Lom – Skjolden

Andre dag på tur.  En kanskje særdeles utfordrende dag på sykkelsetet.  Vi syklet 83,55  km, 1.337 Høydemeter.

Dagen startet med lett overskyet og sol – men det var varslet regn «på andre» siden av fjellet og det skulle vise seg at det stemte.  Vinden derimot var nesten «fraværende».

Vi var tidlig våkne – faktisk rundt kl 0630.  Frokosten skulle ikke serveres før kl 0730 – så da hadde vi tid til å sløve i gode senger og høre på radio.  Det er veldig behagelig å ha god tid slike morgener.  Vi brukte selvsagt noe tid til å finne ut i hvilken pose vi hadde de ulike klesplaggene i.  Selvsagt er den vi skal ha helt i bunnen av en eller annen sekk.  Etter noe tid så hadde vi funnet frem de klærne som vi skulle ha på oss.  Vi reiste forholdsvis lettkledd og satset på at YR hadde tatt feil på at regnet skulle komme.  I de siste dagene før vi skulle ut for å sykle, så hadde vi fulgt med på YR og det var ikke spesielt hyggelig lesning.  Det skulle «bøtte ned» i dag – så vi tar dagens sol som en kjempe bonus.

Det ble frokost da de åpnet.  Vi spiste godt – og Espen fikk både egg og bacon.  Da er han fornøyd.  Vi smurte med oss et par skiver hver som en nistepakke.  Det kan være greit å ha med seg litt mat når vi skal sykle så pass langt.  Vi hadde god tid – kanskje litt for god tid.  Klokken gikk fort så rundt kl 0930 var vi klar til å trille fremover.  Da hadde vi parkert bilen på en offentlig parkeringsplass – og vi håper at den står der når vi kommer tilbake om en uke.  Det er flatt i starten og vi siktet oss inn på «solsideveien» som går parallelt med RV55.  Her er det litt mindre trafikk og det er ikke så dumt når veiene på vestlandet er såpass smale som de er.

Første strekket går oppover Bøverdalen.  Det går slakt oppover eller det er flatt.  Vi trillet forbi Aukrustgården og Flåklypa.  Flåklypa er ikke et sted med en iøyenfallende topp med et snodig hus på toppen, nei det er egentlig to steiner som formet en trang kløft.  Når bøndene kom med høyet sitt og det var for mye høy på vognen ble vognen sittende fast.  De satt i «klypa» – så kom navnet.  Vi så dessverre ikke steinene, men vi får satse på at de fantes på et tidspunkt.

Vi trillet og trillet og været og «veien» viste seg fra den sjamerende siden.  Når vi vet at vi skal fra ca 380 høydemeter til 1430 høydemeter – så er det alltid en liten fordel at høydemeterne kommer sakte men sikkert.

Når det er flatt lenge – så kan det bli ganske bratt på slutten – og det ble det dessverre. Vi kan vel si at det var flatt i ca 30 km – og så ble det temmelig bratt noen steder.  Ca 20 km med oppoverbakker – jippi.  Vi måtte krype til korset og gå noen av de verste bakkene.  Solen skinte så vi kan ikke klage på været – nei det var helt topp sykkelvær.

Etter ca 50 km nådde vi toppen. Sognefjellsveien er Nord-Europas høyeste fjellovergang – på 1.434 meter.  Vi var fornøyd med å komme hit opp.  Nå trillet vi fort ned til Sognefjellshytten – hvor jeg hadde planlagt vi skulle spise lunsj.  Det hadde tatt sin tid å komme hit opp, så det ble en forholdsvis sen lunsj.  Noe skuffet over «serveringstilbudet» her oppe – så det var godt vi hadde med oss en liten matpakke hver.  Vi kjøpte noe å drikke og en kopp varm kakao hver.  Ellen var sliten nå – hun orket ikke så mye mat, så vi dro fra Sognefjellshytten etter et kort stopp.  Nå trodde vi begge at det skulle være flatt og så mye nedover.  Vi hadde ca 30 km igjen til vi kom til Fortum og ytterligere 5 km til Skjolden etter det.  Hvor feil kan vi ta – det var vel forsåvidt «flatt», men det ble mer som en serie med intervall sykling – en rask nedoverbakke og så en like bratt oppoverbakke.  Det var nesten som jeg trodde vi var på sørlandet.  Vi syklet slik en god del kilometetre og så kom det kraftige nedoverbakker.  Et sted mellom 15-20 km egentlig «rett ned» 1.300 høydemetre – et sted mellom 8 -10% negativ stigning.  Med nedoverbakkene så kom regnet.  Det «sprutet» ned i starten slik at vi ble blaut i løpet at 1-2 minutter.  Ellen hadde tatt på seg regnjakken allerede på Sognefjellshytten, men Espen han var ikke inne på den tanken.  Når regnet kommer som ut av dusjen – så er det for sent å ta på seg regntøy.  Vi bare «trillet» nedover og ble bare litt våtere etterhvert.  Det regnet så pass mye at vi kjørte ganske sakte – det blir fort sleipt på veien og det var faktisk fare for vannplaning et par steder.  Heldigvis så sluttet det etter en stund – så de siste kilometerne frem til Skjolden var ganske bra selv om vi var kjempebløte. Vi sjekket inn på hotellet – og i dag var det Skjolden hotell.  Her fikk vi plass til syklene i redskapsboden, skoene fikk egen tørkeplass i et annet oppholdsom.  Dette hadde de vært med på før.  Vi fikk hengt opp alt det våte tøyet og vi tok en varm dusj.  Det ble en treretters middag i dag også, og til den passet noen gode hvitviner.  Kvelden ble ikke spesielt lang.  Ellen var rimelig sliten etter dagens økt – så hun «sluknet» ganske tidlig etter middagen.  Det tok heller ikke lang tid før jeg også tok kvelden.  En opplevelse var det å sykle over Sognefjellet.  Det var hardere enn jeg trodde, spesielt den tøffe strekningen nedoverbakker.  I morgen mandag skal det bli en kort distanse – noe over 30 km – og vi skal være ved fjorden hele tiden.  Da blir det vel nesten «flatt» skulle jeg tro.