Dag 3 Skolden – Solvorn

I dag våknet vi til at «graut» av tåke.  Hmm  – blir det regn eller sol.  Her må vi være litt tålmodige.  Dagens trilletur skal være langs sjøen utover Lusterfjorden.  Strekningen kalles også «Den romantiske veien».  Dagens etappe var kort 31,54 km og selv med «flat» vei så ble det tilslutt 373 høydemetre.

Vi hadde sovet godt denne natten – og vi våknet til at mobilen bråkte litt når SMS fra jobben ble mottatt.  Da var kl 0700 og det var på tide å stå opp.  Vi var litt usikker på hva vi skulle ha på oss i dag. Vi landet på en mellom ting – det vi hadde på oss i går.  Klær og sko var tørre  – så da ble det ikke noe skifte.  Det tar litt tid før vi finner ut av alt som er i sykkelveskene – men det går litt bedre i dag enn det gjorde i går.

Før vi startet turen måtte vi ha litt frokost.  Litt skuffet over dagens frokostbord – det var ikke lagt mye skjel ned i utvalget samt hvordan de hadde tilbredte pålegget.  Vel vel – det får såvidt være – vi ble mette i dag også.  Vi smurte med oss 2 brødskiver hver – og det var selvsagt en god ide.  Vi trillet ut fra hotellet litt før kl 09 i dag. Tåken begynte å løse seg opp og det ble sprekker på himmelen hvor solen kunne titte igjennom.  Magien begynte å spille over fjordlandskapet.  Det var litt kuult å sykle langs fjorden når tåken forsvant og solen begynt å titte frem.  På hotellet var det en gruppe utlendinger som var på en type sykkelferie.  Disse bodde på hotellet over flere dager og reiste ut på ulike dagsturer.  I dag skulle de også sykle langs den romantiske veien.  Vi møtte dem underveis – og de hadde rimelig god fart. Vi hadde veldig god tid i dag så vi måtte nyte de mulighetene som var langs veien.  Ved Ornes ligger Urnes stavkirke.  Den ligger litt opp i lia så her ble det noen høydemetre å forsere.  Urnes stavkirke er den eldste stavkirken i landet – fra 1130.  Det meste er orginalt fortsatt selv om den er nesten 900 år gammel.  På 1600 tallet ble den «utvidet» – fikk noen vinduer, benker og litt mer plass bl.a der hvor alteret er i dag.  Vi måtte selvsagt være med på en omvisning og vi var faktisk ikke alene.  Etter turen i kirken gikk vi innom en gårdskafe hvor det ble nystekte vafler med eplejuice til.  Smakte alldeles fortreffelig. Nå fikk vi trille ned til kaien og ta fergen over til Solvorn.  Det tar ca 15 minutter over fjorden .  Solen skinte fra nesten skyfri himmel så vi var betydelig lettere kledd nå enn da vi startet dagen.  Vi hadde kursen direkte mot Solvorn.  Under overfarten så lurte vi fælt på hvor hotellet lå i bygden.  Kanskje det er det huset, eller så kan det være det på toppen.  Vi ante ikke hvor det kunne ligge – og vi ble en smule overrasket at det lå helt nede ved kaien. Et staselig eldre hus, faktisk flere hus.  Heldigvis så skulle vi ligge i hovedhuset.  Dette er det eldste hotellet i Norge som fortsatt er i drift.  Det åpnet dørene første gangen i 1640 og siden det har det vært hotell drift hele tiden.  Vi var der ganske tidlig – så vi hadde god tid til å se oss litt rundt og ikke minst sitte i haven å spise lefser og drikke eplejuice.  Her kunne vi ha bodd lenge.  Været er fortsatt rimelig greit selv om det kommer noen kraftige bygger innemellom, men siden solen kommer tilbake så skal vi ikke klage.  I dag skal vi spise nok en firerettersmiddag med selvsagt noe god vin i glasset.  Denne maten var helt fantastisk:  Rødbetesuppe, Marinert makrell, Posjert Kveite og vaniljeis med jordbærsaus m/ hvit sjokolade.  Må si at disse hotellene som ligger «gjemt» inne i en fjord kan lage mat.

Selv om syklingen kan være litt tøff for fruen – så skal hun i hvert fall ikke klage på overnattingene og maten som serveres.  Dette har vært en super dag – mye god tid til å ta det med ro og nyte livet.  I morgen truer Yr med regn hele dagen – det kan hende de har rett eller….  Uansett så skal vi sette kursen mot Balestrand og det er en strekning på rundt 70 km.  Skal ikke være så mange bakker  – men vi må nok jobbe litt i starten med å komme oss opp på hovedveien som skal til Sogndal.  Det får vi ta i morgen,