Dag – 2; Hurtigruten Florø – Molde

lørdag 20. juni , 2020 kl. 21:59 i Fra Storskog til Svinesund.. 4 kommentarer »

En hel dag på bølgene blå.  Vi startet i går kveld fra Bergen og frem til jeg våknet så hadde vi vært innom Florø og Måløy.  Rett etter at jeg hadde slått opp øynene – så var vi innom Torvik.  Jeg sov veldig godt denne natten.  Merket selvsagt at vi jumpet over Stadt, men det var ikke så hakkende gale.  Snakket på Skype med fruen og så kunne dagen begynne.  Det var noe som manglet – og det var kaffe på sengen, kanskje jeg kan finne på en lur løsning i morgen tidlig.  Det er alltid godt med mat på sjøen – og frokost stod nå for tur.  Det var en langtekkelig operasjon.  Først en kø for å komme inn i spisesalen – så er det servering ved bordene – og så kommer maten «om litt».  Det tok faktisk en time fra jeg kom til spisesalen til jeg fikk mat.  Det skyldes selvsagt Corona, men jeg tror også et mannskapet ikke var helt drillet til frokost operasjonen.  Da jeg fikk maten – så smakte den helt utmerket.  De hadde både egg, bacon, pølser og bønner.  Bare dette gir jo en god karakter.  Kaffen er jo alltid et eget eksperiment – men damen som serverte meg kaffe skjønte utfordringen – og hun kom raskt og resolutt med pulver kaffe i tillegg.  Da var hele ventetiden glemt.

Det tok ytterligere en times tid før vi kom til Ålesund.  Vi hadde fått en opparbeidet forsinkelse på rundt 1 time i løpet av natten, men det fikk gå.  Tiden er ikke så viktig alltid.  Jeg stod ute i solskinnet å kunne følge med hele innseilingen til Ålesund.  Her så jeg at de hadde jobbet iherdig for å sette opp tønnebålet til St.Hans feiring.  Det er jo ikke mange dagene til det.

Jeg så veldig frem til at vi skulle legge til kai.  Jeg skulle få fint besøk på båten.  Datter og hennes to barn hadde reist tidlig fra Nordfjordeid for å besøke meg.   De skulle være med båten til Geiranger og tilbake.  Det tar ca 8 timer frem og tilbake.  Da båten la til – stod det tre spente jenter og ventet på far og morfar.  Det var veldig koselig – været var jo så bra at dette måtte jo bli en opplevelse.  Jeg skjønte straks at det var lovet is – og det skulle jeg selvsagt fixe.  Vi landet raskt i bakeriet – og der ble det servert dobbel Americano og is til barna.   Dette var en knall suksess.  Vi kost oss lenge – ruslet litt rundt på båten og fant på litt underholdning til de små.  De minste var ikke så opptatt av naturen utenfor som vi voksne var, men da vi fortalte den eldste at båten til Dronning Sonja lå ved siden av oss i Geiranger – da var interessen der for et par minutter. Kongeskipet Norge var på besøk i Geiranger og på båten var Dronning Sonja.  Vi så henne ikke, men vi antar at hun så oss.  Vi vinket pent alle sammen.  Det tar jo litt tid frem og tilbake og aktivitetsnivået ble etterhvert noe redusert.  Jeg hadde håpet at Jacuzzi bassengene skulle være åpne, men de var veldig stengte og da var det trumfkortet borte.  Jeg vil tro at Corona hadde noe medvirkning her også. Når jeg er på en båt hele dagen – så blir det ikke så mange skritt dessverre.  Jeg kan selvsagt rusle rundt på båten for å få 10.000 skritt, men jeg vil tro at det hadde skapt litt snurrig oppmerksomhet.  Heldigvis kunne jeg trille den minste i vognen da hun skulle sove – det var helt naturlig.  Jeg fikk dermed mine 10.000 skritt med å trille barnevognen rundt hele dekk 5 «ørten» ganger.  I morgen har jeg ingen å trille – så da får jeg heller ta en tur innom treningssenteret på dekk 7.  Her er det 2 tredemøller og da har jeg ingen unnskyldning.

I natt så ankommer vi Kristiansund  – og i morgen tidlig er vi i Trondheim.  Der skal vi ligge et par timer – da blir det en liten søndagstur i Trondheim  – og været skal være helt topp.  Ser vi bort i fra alle Trønderne så blir nok dette en super dag.