Dag – 7: Båtsfjord – Kirkenes – Grense Jakobselv

torsdag 25. juni , 2020 kl. 20:46 i Fra Storskog til Svinesund.. 1 kommentar »

Da er jeg endelig i gang med selve syklingen.

• Dagens Tråkk: 118,85 km
  • Antall Høydemeter: 1.298
  • Temperatur : 12-22 grader, snitt 16
  • Været: sol, vind – 8 ,styrtregn

Men før jeg kom så langt måtte Hurtigruten komme frem til Kirkenes.  I natt var vi innom Båtsfjord, Vardø, Vadsø før Kirkenes.  Vi besøkte Vadsø på morgenkvisten.  Det var helt stille og solen skinte fra nesten skyfri himmel. Siden dette var den siste natten min på Hurtigruten måtta jeg rydde og pakke ferdig før før jeg kunne spise frokost.  Etter frokost så hadde jeg innmari god tid – vi var forsinket fra Vadsø og da blir vi automatisk like forsinket til Kirkenes.  Akkurat nå kunne vi godt holdt rutetiden.  Vi kom til Kirkenes 0945 – som var 45 minutter etter planen.  Jeg var litt spent på om sykkelen stod og ventet på meg i «magen» til båten.  Jeg har jo ikke sett den på 6 dager.  Jeg fant den og så startet jobben med å feste 2 sekker foran og 2 sekker bak.  Så skal soveposen og sekken på plass på bagasjebrettet.  Så må jeg ikke glemme den litt vesken som skal henge på styret.  Da er alt på plass og jeg kan komme meg på land.  Jeg syklet opp til Scandic hotell og fikk satt fra meg de to store sykkelsekkene + soveposen. Tok meg med de to små sekkene foran + sekken.  Så satte jeg meg på sykkelen og begynte å tråkke mot Storskog grense.  Det gikk ganske greit – brukte vel i underkant av 1 time på den turen.  Måtte ta en selfi slik at jeg kunne bevise at her har jeg vært.  Jeg har jo fundert om jeg skulle forlenge turen til Grense Jakobselv – og jeg gjorde da det.  Det var 45 km ekstra frem og tilsvarende 45 km tilbake.  Jeg er ikke helt sikker på om jeg burde gjort dette etter å ha kjørt et stykke.  Veien var ikke spesielt bra- humpete asfalt i 35 km og ytterligere 10 km på med grus.  Det var mye opp og ned – totalt sett så ble det nesten 1000 høydemeter ekstra på denne 90 km strekningen.  Vel jeg kan angre så mye som jeg vil.  Jeg syklet da. Det gikk vel greit stort sett – ble noe tørst, hadde med meg solo, men ikke noe vann.  Matpakke fra frokosten var med – så jeg fikk da næring.  Etter nesten 60 km fra start – kom jeg frem til Grense Jakobselv. Her fikk jeg se det berømte kapellet til Kong Oscar II.  Dette ble bygget og innviet i 1863 som et kulturelt grensevern mellom Russland og Norge.  Det er et staselig byggverk.  Det er ikke så mange hus på denne strekningen og jeg kan godt forstå at det ikke bor så mange her opp.  Det er god plass.  Myggen var de eneste som var i flertall og de summet godt rundt hode da jeg tok en matbit.  Når jeg sykler så er de kanskje ikke like rask som meg.  Det er bra.  Vel jeg måtte komme meg tilbake til Kirkenes.  60 km – står foran meg – så det er bare å komme i gang.  Grusvei er egentlig ikke for syklister.  Det knitrer, spruter og gjør sykkelen meget ustabil.  Det blir ikke mye fart på pedalene på grusvei.  Det var meldt regn på YR – og de er noen ganger fordømt presise.  Første regnskyll kom kl 1430 – og så ble det byge på byge helt frem til Kirkenes. Jeg ble våt – og ikke bare litt men dryppende.  Vel tilbake på hotellet så «hang» jeg opp alle klærne på badet på hotellrommet.  Jeg satte selvsagt på varmekablene – slik at jeg tror det blir tørt til i morgen.   Jeg måtte gå en liten tur også – både for å bevege beina på en annen måte og så må jeg få skrittene mine også. Kirkenes er en meget stille by.  Var innom butikken og kjøpte noen knekkebrød og brunost slik at jeg har med meg noe nødmat i tilfelle…..

Frokosten på hotellet begynner ikke før kl 0800, men jeg skal vist få litt mat kl 0700.  Tenkte å starte litt tidlig i morgen.  Jeg skal helt til Tana Bru som er rundt 145 km fra Kirkenes.  Det er litt lenger enn i dag og det skal blåse opp til 12 sekundermeter vind og det skal også  begynne å dryppe fra himmelen rundt kl 1300.  Da er det like greit å komme seg av gårde litt tidlig.