Dag-49; Flekkefjord – Lindesnes

torsdag 6. august , 2020 kl. 22:08 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Opp og ned – men jeg kom da frem

• Dagens Tråkk: 102,47 km
  • Antall Høydemeter: 1.443
  • Temperatur: 13 – 27 grader, snitt 18
  • Været: Stort sett pent vær hele dagen

Det hadde regnet omtrent hele natten og det var litt bekymringsfullt, men plutselig så skrudde noen av regnet.  Da pakket jeg ned regntøyet og fant frem noe lettere tøy.  Spiste en god frokost – trengte ingen matpakke i dag siden jeg hadde litt igjen fra i går.  I natt hadde sykkelen stått ute hele natten, men det ser ut som den har hatt det bra. Jeg måtte gå mange ganger for å hente sekkene fra rommet og satt de ned i resepsjonen.  Jeg tror han bak disken lurte fælt ha jeg holdt på med.  Han måtte til slutt spørre og han fikk selvsagt svar.  Han var litt imponert hvordan jeg fikk pakket sykkelen.  Stakk innom Kiwi og kjøpe noe brus og litt sjokolade.  Da var jeg klar.

Noe usikker på hvilke rute som jeg skulle sykle.  Google har et forslag – for meg virker dette som en omvei.  Jeg setter av gårde mot E39.  Vet at det er flere begrensninger for oss syklister, men jeg får nok beskjed.  Jeg tror jeg valgte en god strategi.  Ble veiledet ganske bra og fulgte de skiltene som stod langs veien.  Det er vel et par tunneler og en bro som er svartelistet for syklistene – og dette medfører raskt en omvei på rundt 15-20 km.  Sånn er det bare.  Denne broen fikk jeg bare sykle under og ikke over. Jeg syklet innover fjorden mot Kvinesdal.  Veien er fin og flat, da blir farten også bra.  Helt i bunnen av fjorden så blir jeg ført inn på en vei som går til Kristiansand.  Om dette er den gamle E39 – det vet jeg ikke, men den er bred og fin.  Her kommer en kraftig bakke opp ca 320 moh.  Midt opp i bakken lå hotell Utsikten, ja det er utsikt – og hotellet ligger klistret til fjellet.  Håper de har godt belegg – det er ikke naturlig med stor trafikk på disse kantene – utenom når Sarons dal har samling.  Utsikten den er bra den, men en trenger ikke å sove for og få med seg denne.  En liten sykkeltur er nok,  Tråklet meg opp – og gikk en del av bakkene og tilslutt kom jeg på toppen.  Solen skinte og det begynte å bli varmt og godt.  Jeg hadde god tid i dag – selv om jeg ikke visste at hvor mange høydemeter jeg skulle igjennom.  Fant et nydelig sted hvor det var en rasteplass.  Her slo jeg meg ned en stund.  Spiste litt mat, drakk både solo og vann – og lot tanke fly.  Det er slike situasjoner som en ofte går glipp av når en raser av gårde i en bil.  Jeg satt vel kanskje litt for lenge, men det var jo ingen som ventet på meg noen steder.

Etter noen kilometer så kom jeg ned på E39 – her fikk jeg sykle noen kilometer før jeg på nytt ble geleidet ut til mindre veier.  Denne gangen var det en tunnel på et par hundre meter.  Så var det tilbake på E39 og denne fulgte jeg helt til avkjørselen til Lyngdal.  Da var jeg på et nytt og ukjent terreng igjen.  Nå skulle jeg tråkle meg igjennom Lyndal og ut på en mindre vei til Spangereid.  Jeg kjørte noe feil før jeg havnet på riktig vei. Fra Lyngdal til Spangereid er det rundt 15 km.  De som tror at Sørlandet er flatt og bare har svaberg de må ta seg en tur på denne veien.  Tror det var rundt 4-500 høydemeter bare på denne strekningen – det var opp og ned absolutt hele tiden.  Det høyeste punktet var rundt 200 meter.  Slike veier er mer for treningsfantaster enn oss som skal komme oss fremover.  Syklingen blir for oppjaget – får egentlig ikke roen.  Etter noe over 1 time så kom jeg til Spangereid.  Jeg mente at hotellet mitt lå her og da kunne jeg dra innom å legge fra meg noen av bagasjen før jeg drar ut til Lindesnes.  Her lå Lindesnes Havhotellet – det passet meg veldig fint.  Sjekket inn og la igjen de to veskene bak samt soveposen.  Dro raskt videre – det er 11 km til Lindesnes.  Fremdeles meget godt vær og noe svak vind.  Det var mye bakker her også gitt.  På denne strekningen var det rundt 200 høydemeter – og det er ganske mye på en slik kort strekning.  Jeg var ikke overrasket.  Turen til Lindesnes gikk veldig greit – jeg var absolutt ikke alene for å besøke Lindesnes.  Det var vel spesielt tyskere som utgjorde mengden selvsagt i tillegg til en del nordmenn.  Jeg tror jeg ikke har vært på Lindesnes før – så dette ble en ny opplevelse.  Her fikk jeg lov til å betale inngangspenger for å gå ut på området.  Det var helt greit – her vil jeg se meg om.  Ruslet selvsagt først opp til fyret – dette er jo et ikon for det sørligste punktet på norsk fastland. Det var noen turister her også gitt.  Fikk tatt et «pent» selfi av meg og fyret.  Da er det bekreftet at jeg var her – på det sørligste punktet.  Ruslet litt rundt og koste meg.  Hadde tatt med meg en brødskive, noe brus , sjokolade og nøtter.  Dette spiste jeg på en bunker som tyskerne glemte å ta med seg hjem da de dro i 45.  Lindesnes er faktisk bemannet fremdeles og de som jobber der har også noen oppgaver på vegne av det meteorologiske institutt.  Jeg fant deres hemmelig oppskrift på hvilket vær som de skal varsle.  En steingod måte. Da vet vi hvordan de gjør det.  Hjemover og tilbake til hotellet gikk mye raskere enn jeg hadde trodd.  Det har nok med at nå var jeg kjent med veien.  Det var en god investering å kjøre helt ut til fyret.  Jeg var ikke den eneste syklisten som var innom Lindesnes på samme tidspunkt som meg.  Snakket med en som nå endelig var ferdig.  Han hadde syklet fra Nordkapp – 21 dager – langt i telt – og hadde mange opplevelser med regn og vind.  Han reflekterte litt da jeg fortalte at jeg kun lå i hytte eller på hotell.  Han sa at han skulle vel brukte dette litt mer.  Spesielt de to siste nettene hvor det har plasket ned hele tiden.  Han var ferdig og han ønsket meg god tur videre.  På vei tilbake traff jeg to stykker som syklet i rasende fart mot fyret – de hilste og ropte god tur til meg fordi de trodde jeg skulle til Nordkapp. De skulle visst.

Vel tilbake på hotellet kunne jeg pakke ut og ta meg en dusj.  Ellen og jeg har bryllupsdag i dag og dette feiret jeg med en to retters middag og en GT.  Slik gjorde jeg det.  Hun hadde suppe  og pannekaker – det er jo tross alt torsdag.

En fin dag i dag selv om det ble mange høydemeter.  Det kan  jeg dessverre ikke gjøre noe med.  Været var helt perfekt.

I morgen så skal jeg til Lillesand.  Det er noe over 110 km dit.  Været det skal bli bra – rundt 20+ og da blir det helt sikker en strålende dag.