Dag-50; Lindesnes – Lillesand

fredag 7. august , 2020 kl. 23:16 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Solrik dag – og en bortkommen syklist.

• Dagens Tråkk: 120,45 km
  • Antall Høydemeter: 1.212
  • Temperatur: 16 – 28 grader, snitt 20
  • Været:  For det meste sol

Under planleggingen beregnet jeg dagens etappe til noe over 110 km til Lillesand, men da hadde jeg tatt med at jeg skulle sykle fra Lindesnes Fyr.  Dvs at jeg egentlig bare skulle sykle 100 km i dag.  Jeg syklet inn i Lillesand da stod kilometertelleren på 120 km.  Det var ikke jeg som hadde regnet feil, det var jeg som rotet for mye i Kristiansand og tok en liten omvei inn til Kristiansand  Da kom det noen flere kilometer gitt.

Dagen begynte helt normalt – pakke sekker og finne frem dagens sykkeltøy. Det var ikke frokost før kl 08 – så jeg hadde god tid.  Jeg smurte med meg noen ekstra brødskiver i dag som jeg la i matpakkeposen.  I dag hadde jeg funnet frem alt tøy som var skittent.  Det er unødvendig å drasse på dette lenger.  Var innom posten og sendte min kjære en pakke med skittentøy.  Da var jeg kvitt det – og det ble litt bedre plass i veskene.   Da kunne jeg starte dagens etappe. Den første strekningen til Vigeland – og her kunne jeg for det meste tråkke til.  Noen bakker men håndterbare.  Stillheten var å føle på og morgenstemningen lyste over naturen.

Satte nå kursen mot Mandal.  Syklet pent på de mange sykkelveiene – og det er alltid mer koselig det.  Men noen ganger så blir sykkelveiene litt for avanserte.  Trillet godt på og så kom det er skilt at nå kjørte jeg inn på den gamle postveien.  Jaja – det kan jo være moro det også – men så kom en dårlig grusvei.  Dette går nok over om ikke så lenge – så jeg holdt meg på sykkelveien.  Vel det ble ikke bedre – og en dårlig grusvei er ikke bra for sykkelen ei heller lett å få opp farten på.  Så jeg snudde og da fikk jeg 2-3 km ekstra sykling på denne korrigeringen.  Det er derfor gitt at en sliten postvei blir ikke noe god sykkelvei bare ved at en setter opp et skilt for sykkelvei.  Jeg nærmet meg Mandal og da ble jeg hevet ut av E39 – her var det ikke lov til å sykle gitt.  Inn på gamle veien – og den var helt ok.  Mandal er ganske koselig så det ut for, men jeg hadde ikke ork til å se meg om denne gangen,  Jeg trillet videre men ikke så langt.  Kom forbi et bakeri som hadde døren åpnet og jeg kjente den gode bakelukten.  Kjørte først forbi, men snudde litt lenger ned i veien og kjørte tilbake.  Dette kan jeg ha tid til.  Kjøpte en bolle, kaffe og en sjokomelk.  Mange næringsstoffer som en absolutt ikke trenger, men de var gode gitt.

Jeg trillet videre ut på E39 -tenkte jeg kunne sykle der inntil jeg fikk forbudet mot meg.  Syklet en del på denne veien – og jeg kan trykt si den er meget trafikkert.  Jeg stoppet et par ganger for å la de store lastebilene komme fordi.  Jeg fikk ikke lov til å sykle her lenge.  Ble kastet av flere ganger og så kunne jeg komme tilbake.  Det ble litt stressende å hele tiden prøve å sykle korrekt – så jeg fant en annen vei til Kristiansand.  Ved Søgne svingte jeg av og syklet hele ytre vei helt til Kristiansand.  En mye bedre og stillere vei – og nå slapp jeg å sjekke hele tiden om jeg hadde lov til å sykle her.  Dessverre så var denne veien rundt 8 km lengre enn det som var planlagt.

Kristiansand er sikker en strukturert by veimessig.  De har jobbet iherdig med å få til flyt i trafikken til mange biler.  For en syklist så blir ikke alt like intuitivt.  De har også prioritert med å lage mange sykkelveier som går både hit og dit.  Mange steder har de satt opp skilt, men som alle andre steder så mangler det også noen.  Derfor gikk gamle Stendal litt i stå her.  Jeg prøvde å følge himmelretningen etter hvert – men bommet litt til.  Noe mer til venstre og kom opp på en høyde som var Kristiansands Holmenkollåsen.  Jeg måtte tilslutt spørre noen av de lokalkjente.  Fikk god veiledning og samtidig skjønte jeg at jeg var helt på bærtur.  Kom med ned i igjen fra høyden og kjørte litt tilbake.  Da kom jeg frem til Varoddbroen og da var jeg reddet.  Kom meg over  denne og så etter en kort tid fant jeg veien til Lillesand.  På sightseeing i Kristiansand brukte jeg rundt 10 km ekstra – og da blir feilmarginen brutal mot slutten, dvs 20 km ekstra i dag.  Nå var det neste strake veien til Lillesand, kun 29 km igjen. Fant raskt frem til hotellet – det var ikke vanskelig å finne.  Sykkelen fikk plass i hotellets møterom og jeg fikk et enkeltrom i 3 etg.  Godt å komme i hus.  Etter en dusj gikk jeg for å møte en arbeidskollega som kommer fra Lillesand og som bor her om sommeren.  Vi spiste middag og hadde en god prat.  Hun ble også med meg på min rusletur rundt i nærområdet – da fikk jeg skrittene mine også.

En fin dag på sykkelen – selv om jeg fikk noen ekstra km i beina denne dagen.  Solen skinte og i dag syklet jeg med kort t-skjorte hele dagen.  Veldig bra.

I morgen skal jeg ikke lenger enn til Tvedestrand og i følge mine beregninger så er det bare 80 km dit.  Jeg starter tidlig – så da kan det bli en rolig dag på sykkelen og litt ekstra tid i Tvedestrand.  Været – SOL.og opp mot 27 grader.  Hmmm.