Dag-52; Tvedestrand – Langesund

søndag 9. august , 2020 kl. 20:31 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Knall sol og smarte valg

• Dagens Tråkk: 92,58 km
  • Antall høydemeter: 1.044
  • Temperatur: 17 – 34 grader, snitt 22
  • Været:  Noe vind – strålende sol

Dette har vel vært den mest solrike dagen – hvis jeg ser bort i fra de dagene før Kirkenes.  Det var rimelig varmt allerede før jeg begynte å sykle fra Tvedestrand.  Frokosten begynte ikke før klokken 8 og jeg var vel klar allerede en halvtime før.  Da gikk jeg en tur rundt i den indre bykjernen og testet morgenstemningen i byen.  Rart det var bare jeg som var ute å ruslet.  Dette er jo den magiske timen på døgnet.  En god frokost fikk jeg og da smurte jeg også to skiver som jeg skulle ha med.  Drakk et par kopper kaffe så var jeg klar til å laste opp sykkelen.  Jeg bodde i andre etasje så jeg fikk litt ekstra trim med å gå opp og ned mange ganger for å få med meg alt pikk pakk.  Sykkelen måtte jeg hente opp fra «kjelleren» hvor den har stått denne natten.  Da alt var klart og jeg kunne starte klatringen oppover «fjellene» som lukker Tvedestrand inne.  Jeg ringte ikke fruen før jeg var kommet litt i gang – dette ble bemerket da de trodde jeg fortsatt sov denne morgenen.  Det gjorde jeg da ikke – jeg var allerede komme godt i gang med dagens økt.  Denne etappen her er vel ikke den mest interessante.  Hele reisen i dag var å sirkle rundt den nye E18.  Det eneste jeg så var noen bensinstasjoner og et par veikroer her og der.  Jeg var jo litt usikker på hvor jeg skulle sykle i dag – og jeg begynte med å sykle helt etter Google sitt forslag,  De er vel ikke så innmari smart har jeg sett før – de liker absolutt ikke tunneler.  De prøver å få deg til bestemmelsesstedet uten en eneste tunnel – selv om du har lov til å sykle i disse tunnelene.  Noen ganger har de hatt et forslag som vil resultere i en sykkelstrekning på rundt 22 timer, mens jeg har kommet i mål på rundt 6 timer.  Så jeg er litt skeptisk til alle deres forslag.  Når jeg har et papirkart med selv – så kan jeg gjøre noen mer smarte valg i forhold til Google.  Det gjorde jeg i dag og da «sparte» jeg 11 km.  Ikke mye, men det er da ca 10%.

Vel, i starten fulgte jeg Google sine anbefalinger.  De veiledet meg inn på en vei som var smal – men hadde asfalt.  Jeg syklet glad og fornøyd og med ett så ble det en forholdsvis god grusvei,  Skal jeg sykle tilbake eller skal jeg fortsette.  Jeg fortsatte og det tar litt lengre tid da jeg må være forsiktig spesielt i nedoverbakker.  Da fikk jeg rundt 5 km på grusvei i dag.  Er jo alltid litt redd for å punktere når det er så mange steiner som jeg kjører over, men det gikk bra i dag også.

Hadde en rimelig grei fart – ikke så fort som tidligere denne uken.  Det skyldes nok at det er varmt i dag.  Drikker litt vann, men sannsynligvis ikke nok.  Det merket jeg da jeg spiste middag i kveld – da ble det mye vann som jeg skvalpet i meg,   Det ble noen korte stopp underveis – hvor jeg spiste et karbonadesmørbrød og litt senere ble det en is og en brus.  Resten av kaloriinntaket tok jeg igjen under middagen på Langesund Bad.  Her var det et tradisjonelt koldtbord.

Jeg trillet inn til Langesund noe før halv fire.  Det var så pass tidlig at jeg nå bestemte meg at jeg ville ta et bad.  Stedet hvor jeg skal overnatte heter Langesund Bad og da vil jeg tro at det ikke er så langt unna stranden.  Det var det ikke – jeg ruslet over noen broer og svaberg – og der var sjøen.  På bildet til høyre ser vi Langesund Bad (den hvite bygningen).  I dag ble det årets første bad i sjøen – det var kanskje på tide, men det har vel ikke vært det beste været for meg denne sommeren.  Før jeg hoppet uti – så sjekket jeg om det var mange brennmaneter i nærheten.  Det var noen barn der som hadde full kontroll.  De pekte og viste meg hvor det var en del – og da kunne jeg hoppe i riktig retning.  For å si det slik  – det var ikke spesielt varmt.  Skal jeg være snill – så kan jeg si i underkant av 20.  Jeg var ganske varm etter sykkelturen så badet gjorde godt.  Spesielt etterpå hvor jeg satt på svaberget og tørket i solen.  Jeg fikk rusle opp for å rekke koldtbordet før de stengte det kl 18.  Ble veldig mett – jeg spiste primært laks, kylling og salat.  sikkert noen fornuftige valg helt til jeg kom til desserten.  Da ble det pudding og kaffe.  Langesund er i grunnen en kuul plass – veldig sørlandsaktig og mye sommerstemning.  Tvedestrand og Lillesand hadde jo nesten stengt ned etter sommeren, mens Langesund – her var det masse mennesker og litt fart.  Ruslet en tur ned i sentrum og satte meg på bryggen og lot tankene fly med jeg så utover fjorden.  Her var det mye trafikk – både små, store og riktig store båter som kjørte i sundet.

Dagen i dag var grei.  Ingen store opplevelser.  Skulle vel valgt ruten via Kragerø, men det var de fergene da.  Det ble en transportetappe – som jeg av og til må ta.

I morgen så skal  jeg trille den nest siste etappen.  Da blir det via Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Åsgårdstrand, Horten og Moss.  Det blir nok en bedre etappe med mer inntrykk og opplevelser.  Det blir i hvert fall en is og kaffe i Åsgårdstrand.  Været i morgen – meget bra sommervær med litt vind.  Det blir heltsikkert en super dag på to hjul.