Dag-53: Langesund – Moss

tirsdag 11. august , 2020 kl. 09:07 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

En god tur – ikke direkte på mål

• Dagens Tråkk: 120,63 km
  • Antall Høydemeter: 1.280
  • Temperatur: 15 – 22 grader, snitt 18
  • Været: Overskyet med en del vind

Nest siste dagen på denne turen.  Nå skal jeg sette kursen mot Moss.  Frokosten starter ikke før kl 08 om morgenen.  Dette er et feriehotell og da er det ikke trengsel ved frokostbordet tidlig om morgenen. Spiste greit – hadde noe matpakke igjen fra Tvedestrand og da trengte jeg ikke å fylle på den.  Det er ikke helt klokkeklart hvilke veier som jeg skal sykle i dag og da gjelder det å holde tungen beint i munnen.  Første viktige milepæl er og komme seg over på Brevik siden.  Her er det to broer og den ene er forbeholdt biler (nye E18) og den andre satser jeg på at syklistene er velkommen.  Jeg fulgte slavisk sykkelstiene i starten og da ble jeg geleidet inn på riktig spor.   Etter broen fikk jeg et mer avslappet forhold til sykkelstier og skilt.  Det lønner seg ikke når du er på ukjente trakter.  Jeg hadde fokusert på hvilke rundkjøring som jeg skulle ta av fra hovedveien.  Der var jeg litt for kjapt ute – og tok en rundkjøring for tidlig.  Ikke smart så jeg syklet rundt 3 km for langt før jeg oppdaget at jeg var langt ute av kurs.  Jeg kom til Herøya og nærmet med raskt Porsgrunn. Da måtte jeg snu og sykle tilbake. Vel tilbake fulgte jeg godt med slik at jeg kom inn på riktig vei.  Vinden blåste ikke i min retning i dag – det ble noe motvind som krydrer sykkelturen litt for mye.  Det gikk litt trått noen ganger.  Etter en liten stund så kom jeg til et kjent landemerke – som jeg faktisk aldri har kjørt eller syklet på.  Bare hørt om og nå skulle jeg oppleve det på nært hold.  En ganske spesiell kløft som det blir bratt ned og bratt opp.  Frem til Langangen så var det en grei oppoverbakke som var forsåvidt ok å sykle opp.  Fra toppen så gikk det bratt og spiralmessig nedover.  Jeg hadde forventet meg noe mer spektakulært – bratt var det, men jeg har vært mer på noe tøffere enn dette som f.eks Ørnesvingene ved Geiranger, fra Sognefjellet og ned til Skjolden og Trollstigen – da blir det mer fart i hjulene og i bremsene.  Det som kanskje er litt utrolig stilig er hvordan de har bygget broene som bilene får lov til å kjøre på.  Det er høye de.  Her får vi ikke lov til å sykle.  I bunnen så går det greit litt opp, men det var ikke så mange bakker her heller.  Satte kursen mot Larvik.  Det var litt lenger enn jeg mentalt hadde tenkt.  Syklet på deler av gamle E18 som nå primært brukes av syklister.  Det blir en ganske solid sykkelsti – som er noe bedre kvalitet enn en grusvei.  Stor, bred og med en gul stripe i midten.  Noe overkill – men vil tro at den brukes også som avlastningsvei dersom den nye E18 må stenge av en eller annen grunn.   Noe over kl 12 trillet jeg inn i Larvik.  Tenkte jeg skulle spise litt lunsj her – og satte kursen mot sentrum.  Sentrum ligger på en høyde gitt – og det er veldig bratt opp.  Her kunne jeg glemme å sykle, måtte nesten «dra» sykkelen opp bakkene.  Gikk mot Torvet og her fikk jeg litt mat.  Valgte et koselig sted med uteservering – og det gjør alle pensjonistene i hele Larvik vil jeg tro.  Jeg satt meg på et bord og var litt usikker på om jeg ødela bordplasseringen nå.  Ble ikke kjeppjaget.   Fikk meg et halvt rundstykke, skolebolle, sjokolemelk og kaffe.  Da var jeg fornøyd.  Fikk hjelp av lokalbefolkningen for å finne vei 303.  Den skal gå langs kysten og være innom Sandefjord, Tønsberg og til slutt havne i Horten (da her den byttet navn)  Det var en safe løsning, men kanskje ikke den som går direkte på mål.  Det ble mange kilometer fra by til by – mer enn det jeg hadde beregnet.  Veiene er veldig fin og det er som oftest gode sykkelstier ved siden av veien. Tråkket på og sammen med motvinden så nærmet jeg meg sakte med sikkert Horten.  Det tok litt tid – og da måtte jeg ha i meg litt mer mat.  Stoppet rett etter Stokke og slo meg ned ved en bensinstasjon.  Hadde mat med og brus – så de fikk ikke noe inntekter fra meg i dag.  Det var fortsatt rundt 30 km igjen til Horten.  Hadde planlagt å sykle innom Åsgårdstrand for å spise is og drikke kaffe, men klokken gikk litt for fort.  Hadde lovet å være hjemme til kl 18 og da hadde jeg dessverre ikke tid til å smette nedom Åsgårdstrand.  Det får jeg gjøre en annen gang.  Nå så jeg Horten i det fjerne – nydelige sykkelveier inn til Horten sydfra.  Bortimot 5 km med nylagt vei og det gikk svakt nedover.  Da blir det god fart på to hjul.  Trillet på og pyntelig inn på fergekaien i Horten – så en ferge stikke av gårde da jeg kom inn, men det gjør ikke noe å vente.  Det kommer alltid en ny en.  Et kjent og familiært syn disse bastøfergene.   Siden jeg ikke hadde fått kaffe og is på veien – så fixet jeg det på fergen.  Det ble til og med en svele som egentlig er fergemat.  Overfarten til Moss går rimelig fort.  Hadde sendt melding til fruen at når var det ikke lenge igjen til min siste overnatting på denne sykkelturen.  Hun hadde hengt ut flagget – og middagen var ferdig.  Den fikk jeg servert etter jeg hadde fått meg en dusj,

Dagen i dag har vært noe lenger enn det jeg hadde forberedt meg på.  Skyldes kanskje at nå har jeg mentalt nesten avsluttet turen.  En overnatting igjen i heimen – før jeg i morgen setter meg på sykkelen og triller ned til Svinesund.  Må holde meg på riktig side av grensen hvis ikke så blir det karantene – og det har jeg ikke lyst til.  Jeg må sikte meg inn på den gamle Svinesundbroen og siden jeg skal hentes der med bil – så må jeg tilpasse ankomsten til «etter» arbeidstid.  De siste 65 km ligger foran meg – og været skal bli bra og varmt.