Dag-3 Hattfjelldal – Kittelfjäll

onsdag 2. august , 2023 kl. 20:17 i Sykkeltur Sverige 2023. 0 kommentarer »

Dagens Tråkk:

• Antall km: 99,22
  • Antall høydemeter: 1.047
  • Temperatur: 9 – 18 grader (snitt 12)
  • Været: 50 km overskyet og 50 km med øs – pøs

Det ble en våt, meget våt avslutning på dagen. YR hadde fortalt meg det, denne gangen hadde de helt rett. Siden været skulle ikke være på min side på slutten av dagen, gikk jeg turen allerede før frokost. Det var greit å få tikket av skrittene mine før jeg startet på sykkelturen. Stod opp kl 6 – gikk en 6 km morgentur i delvis skyet vær. Snakket med Ellen mot slutten av turen. Hun hadde allerede våknet og fått sin første kopp kaffe. Pakket ferdig før jeg spiste frokost. Sykkelsekkene fikk regntrekket sitt allerede fra starten av – da slapp jeg det senere på dagen. Regntøyet ble pent lagt på toppen i en av front sekkene. Det må nok på i løpet av dagen. Spiste frokost og fikk en god prat med «bestyreren» på hotellet og en annen gjest som hadde kommet i løpet av kvelden i går. Tiden gikk fort – spiste skivene og laget en matpakke som jeg fikk med. Tenkte at denne kunne jeg spise i morgen – som niste.

Satt meg på sykkelen litt før kl 9. Vinket pent adjø til hotellet og vertskapet. Stakk en tur innom Coopen og kjøpte meg noe å drikke. Skulle nok også kjøpt en Fjordland, men det glemte jeg. I dag skal jeg sykle på en av de «glemte» veiene som fører til Sverige, Sagaveien. Under frokosten hørte jeg at denne strekningen ble ofte brukt under krigen som smuglervei for flyktninger. Selv i dag var det lite trafikk her.

Passerte Unkervatnet. Unkervatnet er en innsjø som ligger i Hattfjelldal kommune i Nordland. Den ligger vest for Skardmodalen med Skardmodalen naturreservat.

Høyde over havet ved overflaten: 321 m

Lengde: 8 km

Det tar litt tid å passere et slikt vann. Selv om vannet kun er 8 km langt, må jeg trille mye lenger – og veien den går opp og ned.

Det er rundt 37 km fra Hattfjelldal til grensen. Jeg hadde tenkt å stoppe opp ved grensen for å spise litt lunsj og ta en pause. Men her var det «ingenting» – selv ikke en rasteplass eller en benk. Bare et lite skilt at nå er jeg i Sverige. Litt skuffet – håpet jo at det var noe mer. Vel – ingen vits med å stoppe her da, får trille videre. Fra grensen er det noe over 60 km til Kittelfjäll.

Vel inne i Sverige kom et nytt skilt at nå er jeg på den offisielle turist og sykkelveien. Den har fått det kledelige navnet: Sverigeleden. Nå kan jeg følge hele ruten i de sykkelbøkene som jeg har kjøpt på forhånd. Det var ikke noen flere skilt underveis denne dagen. For å få maksimalt nytte av Sverigeleden, må jeg ha bøkene ved siden av. Det er ikke helt praktisk når jeg sykler og «bla» i bøkene. Vel jeg kan se på de når jeg kommer frem til overnattingen.

Veiene var fine – mye rett frem, med bakker opp og ned. Jeg krysset grensen på rundt 350 moh og skal opp til 657 moh på det høyeste. Denne dagen var det ikke «rett opp», men som en berg og dalbane. Noen bratte bakker kombinert med litt nedover – og så slake oppoverbakker. Stigningen oppover var over de neste 40 km. Det kan jeg kalle veldig optimalt – antall høydemeter ble jevnlig fordelt.

Siden grensen bare var et skilt uten et sted å sette seg ned for å ta lunsj, satset jeg på at jeg skulle finne en rasteplass langs Sverigeleden. Jeg fant ingen – faktisk ikke et eneste sted i løpet av denne sykkeldagen. Kanskje noen kan tipse en som kan lage det litt koselig å sykle langs denne leden. Hadde som mål å spise litt lunsj før regnet kom. Stanset ved veien og brukte sykkelen som bord. Den matpakken jeg fikk på dagtoget i går – den spiste jeg nå. Det var to «tørre» skiver med en eller annen variant av smøreost med pålegg på toppen. Det smakte greit sammen med en liten boks med sjokomelk, som jeg hadde med fra Moss.

Ikke lenge etter lunsjpausen, begynte det å regne. Det var ikke mange dråpene i starten, men siden det var varslet mye regn – var det fullt skift med en gang. Ingen vits å vente. Jeg hadde nå syklet 50 km og hadde 50 km igjen. Det begynte som sagt med stille regn, dvs normalt regnvær. Det tiltok etter hvert, og i de siste 25 km så høljet det ned. Det var ikke langt unna monsun-regn. Da jeg kom frem til ungdomsherberget på Kittelfjäll, hørte jeg at det hadde regnet 74 mm de siste 12 timene og det skal fortsatt regne friskt utover kvelden.

Da jeg nådde toppen av fjellet, dvs rundt 650 moh, var det flatt og veien «bølget» seg fremover. Regnet gjorde at opplevelsen ble sådær. Nå var jeg kommet inn i reinsdyrenes verden. Jeg syklet sammen med en liten flokk av dyr, holdt litt avstand da de av en eller annen grunn løp på veien foran meg. Kunne de ikke bare stikke over på andre siden av veien. De løper jo ikke så fort over lengre distanse. Da jeg begynt å ta de igjen – tok jeg en sykkelpause i regnværet. Spiste en Snickers og drakk litt vann. Tenkte at reinsdyrene skulle få et lite forsprang. Det må de ha gjort, jeg så de ikke mer. Helt greit – kan sikkert være litt skummelt å komme inn i flokken hvor det er en del simler med barn som sikkert ville ha følte at jeg var en «angriper».

De siste 20 km var mer nedover enn oppover. Det regnet så mye nå at jeg bare «trøkket» på. Det var ikke koselig å sykle, men slik er det noen ganger. Trillet inn på Kittelfjäll Vertshus som er et type ungdomsherberge. Kittelfjäll er et skisportsted. Mange hytter og flere overnattingsteder. Nå om sommeren er det ikke så mye aktivitet utenom de som liker å gå i fjellet.

På Vertshuset fikk jeg trille sykkelen inn i gangen. Siden jeg var våt som en kråke, ble jeg geleidet direkte inn i tørkerommet. Her fikk jeg et eget tørkeskap som jeg kunne benytte. Jeg tok av meg det meste av yttertøy, sko og alt som det dryppet av. I starten tørket jeg regntøyet og overtrekkene til sykkelsekkene. De tørker fort. Neste batch var sko, sykkelvesken som henger foran og overtrekket til skoene. Disse tar ekstra langt tid for å tørke og de må nok «overnatte» i skapet.

Bar alle sekkene inn på rommet – jeg trenger å finne noe tørt tøy og så er det tid for en varm dusj. Etter dusjen – drakk jeg en kopp kaffe og spiste litt sjokolade, smil som jeg liker så godt. Siden jeg glemte å kjøpe en Fjordland da jeg startet i morges, får jeg spise en «nødrasjon» av en middag. Turmiddag som er tørket, og i dag ble det spagetti bolognes til middag. Det blir ikke min favoritt fremover, men jeg ble da mett. Jeg hadde bestilt en frokostpose som jeg fikk da jeg ankom. Da er den i boks til i morgen tidlig.

I morgen skal jeg til Vilhelmina. Det er en strekning på mellom 113 – 133 km, avhengig av hvilken rute jeg velger. Valget mitt er avhengig av hvordan været er i morgen. Den lengste strekningen er anbefalt av Sverigeleden og den korteste er anbefalt av Google. Er det pent vær – tar jeg nok den lengste. Uansett så blir det en langtur i morgen. Det skal regne i morgen tidlig og jeg kan ikke vente på at det skal bli opplett. Det skal bli fint vær rundt kl 12. Tenker jeg skal dra et sted mellom kl 7 og 8. Da får jeg god tid på turen og kan nyte den ruten jeg tar. Da krysser jeg fingrene på at jeg får en god natt søvn og er klar til en mengde nye opplevelser i morgen – da helst med solbriller på.