Dag-51, Lillesand – Tvedestrand

lørdag 8. august , 2020 kl. 19:53 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Trille stille og rolig i sol.

• Dagens Tråkk: 71,34 km
  • Antall Høydemeter: 629
  • Temperatur: 17 – 29 grader, snitt 21
  • Været: startet med litt skyer – så kom solen sterkt.

Ikke så lang strekning i dag, faktisk litt kortere enn jeg hadde beregnet.  Våknet som vanlig tidlig, sløvet en del før jeg gikk ned for å spise frokost.  Var absolutt helt alene – kun noen servitører som svirret rundt.  Etter frokost gikk jeg en liten tur rundt på torget.  Helt stille i byen – kun en måke her og der som hadde en historie som de ville fortelle.  Gikk tilbake til rommet og pakket alle sekkene og gjorde klar sykkelen for avmarsj.  Klokken var enda ikke 9 – så jeg tok en kaffe ekstra og drakk den på torget mens jeg pratet med fruen.  Jeg fikk komme meg avgårde.  Første strekning er til Grimstad.  Sykler ytre vei og her er den forholdsvis lite trafikk.  Rundt 20 km å trille nå i starten.  Veldig flatt og da går det rimelig fort på to hjul.  Det er overraskende mange syklister som er ute å trener så tidlig på morgenen.  Grimstad dukket opp etter rundt 1 time.  Tenkte at jeg skulle finne et lite bakeri, men landet heller på et kombinert spisested.

De hadde boller, men et rekesmørbrød lå og ropte på meg.  Rekene vant.  En lite pre-lunsj så tidlig om morgenen – det var ikke dumt.  Koste meg veldig i solen denne morgenen.  Det var ikke så mye stress i dag, bare kosesykling.  Jeg fikk komme meg litt videre.  Fevik var neste punkt – ikke mer enn 7-8 km til dit.  Sørlandsperlene kommer på løpende bånd.  Jeg kunne ikke stoppe allerede nå – så det ble Arendal som ble neste pit-stopp.  Arendal ligger bare rundt 20 km etter Grimstad – så det blir mange byer på kort tid.  Fortsatt fint vært og da var det kanskje tid for en liten is.

Nå måtte jeg finne veien ut av Arendal.  Servitøren hadde peiling på sykkelveiene så han pekte direkte hvor jeg kunne sykle.  Da var jeg på vei til Tvedestrand.  Ikke stort mer enn 3 mil dit.  Det kom noen bakker nå – men det ble jo ikke de store klatretappene nå.  Tvedestrand er en litt artig sted.  Den er nesten to-delt – by både på den ene siden av haugen og by på den andre siden av haugen.  Jeg ble litt forvirret  men resepsjonsdame viste meg på kartet hvordan det hang sammen.  Da jeg skulle sjekke inn så fant de ikke meg på de som skulle komme i dag – derimot så skulle jeg komme en måned senere.  Hmm. Jeg mente jeg hadde alt i orden, men det er jo ingen vits å starte en diskusjon i resepsjonen.  Jeg spurte pent om de hadde et ledig rom – og de hadde ett ledig.  Dobbeltrom med sjøutsikt.  En del dyrere enn det jeg hadde bestilt og som jeg mente jeg hadde fått bekreftet.  Jeg tok selvsagt det rommet som var ledig og betalte for det nye rommet.    Satte sykkelen nede i kjelleren på hotellet – bar opp alle sykkelsekkene og fant frem klær som jeg skulle ha på meg.  Fant ut jeg skulle skylle opp buksen og t-skjorten som jeg hadde syklet med i dag.  Da ringte telefonen og resepsjonsdamen hadde funnet min mail og hotellets bekreftelse.  Jeg hadde rett og de hadde ved en feiltakelse registrert meg på feil dato.  Hun beklaget og jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt for mye.  Da løste det seg.  Da var det på tide med en tur. Ruslet rundt i den ene delen av sentrum og legger merke til at sommeren her i Tvedestrand den avsluttes de 6 august. Da lukker de fleste butikkene og bakeriet. Litt snodig at de ikke holder åpent over denne helgen også.  Det tar litt tid å gå rundt 8000 skritt og da får jeg sett det meste av hva bygden kan vise til.  Ved kommunehuset har de anlagt en egen badeplass. Her var det mye liv og røre.  Kunne vært artig å slå seg ned her, men ikke når jeg er alene.  Satte kursen tilbake mot hotellet og den delen av bygden.  Hotellet er litt til høyre for midten av bildet.  Hadde spiste jevnlig i dag mente jeg, men jeg burde vel ha litt middag i dag også.  Den ble en sprøstekt rødspette og til den hadde jeg en GT.  Ikke spesielt overraskende kanskje.

Dagen i dag har vært veldig rolig – kost meg gløgg på sykkelen.  Fint vær – mange supre stopp som har gitt meg glede om fine minner.  Dette er kosen med sykkelferie.  I dag har jeg rundet 4000 km så langt på turen – og har ca 300 km igjen.  Antall høydemeter så langt er noe over 42.000 meter.

I morgen skal jeg til Langesund.  Hadde tenkt å sykle vi Stabbestad og ta fergen til Kragerø, men jeg er veldig usikker om det går noen ferge.  Har sjekket det store Internettet – men finner ingen sikre spor.  Da får jeg heller ta ruten som de anbefaler på nettet – rundt 100 km og håndterbare høydemetere.  Det går nok bra vil jeg tro.