Dag 5: Stratford-upon-Avon til Kingham

tirsdag 9. juli , 2024 kl. 19:54 i Sykkeltur i England. 2 kommentarer »

Vi hadde sovet litt dårlig denne natten. Det var innmari varmt på rommet, litt trøbbel med AC og hvordan vi skulle åpne vinduene. Selv om tornerosesøvnen uteble, våknet vi ved 7 tiden. Det er jo selvsagt en mulighet at vi sov litt dårligere pga av en solid fiskemiddag og en flaske hvitvin kvelden før, vel vi skylder på varmen. Vi sjekket med en gang YR om hvilket vær som vi skulle få denne dagen. Det skulle være overskyet fram til ca kl 14 og etter det skulle det bøtte ned. Dette gjorde utslag på dagens sykkeltur. Vi ville komme frem før regnværet.

Dagens Tråkk:

• Antall kilometer: 54,23 km
  • Antall høydemeter: 638 m
  • Temperatur: 14 – 20 grader (snitt 16,8)
  • Været: Overskyet, tilløp til regn. Vind: lett motvind og sidevind

Vi spiste en god frokost etter å ha ryddet delvis ned i koffertene. Det blir en del rot når vi pakker ned og tar opp tøyet hver dag. Men vi finner det meste – selv om det virker som kaos. Syklene hadde fått et eget oppholdsrom, treningssenteret på hotellet. Der tror jeg de har stått trygt hele natten.

Vi følger alle veiene som GPS anbefaler og som oftest er de helt ok. Ikke alltid det beste underlaget, men denne gangen ble vi litt overrasket. Vi ble peilet inn på det vi kan kalle en traktorvei. To dype spor midt i en åker og mye gjørme. Vi kunne ikke sykle, vi måtte trille syklene. Skoene ble møkka tilsmurt av gjørme og det samme gjorde dekkene. Heldigvis ble ikke syklene og girene ødelagt – selv om da var mange ulyder etterpå. Vi stoppet noen ganger for å vaske skoene og sykkeldekkene. Nesten alle sølepyttene som var på veien fremover – syklet vi igjennom for å få vasket hjulene. Det ble bra etter hvert, men jeg håper vi slipper flere veien av denne typen

Dette er veiene vi liker. Heldigvis mye av dette har vi fått så langt. I dag var det mye flatt den første delen av turen, dvs ca 32 km. Deretter ble det mye bakker og da fikk vi gått litt. Det var to kraftige bakker på denne turen. Den ene var på 97 høydemeter og den andre 68, ikke stort i forhold til norske forhold, men tøffe her i England. Utfordringer her, er at underlaget på veiene er veldig ustabile og de syklene vi har fått er super tunge i forhold til de vi har hjemme. Syklene er heller ikke laget for fart, men for «last». Selv Ellen klager litt over at sykkelen hennes er ikke det beste, men de triller da fremover.

I dag syklet vi for å komme frem. Vi stoppet ikke underveis – noe vi selvsagt ville gjort om ikke regnværet lurte bak oss. I morgen derimot – da skal det bli et helt ok vær. Vi får ta det igjen dag. Rett før vi kom frem til Kingham (ca 2 km før), syklet vi igjennom landsbyen Churchill. Ikke store plassen men en staselig kirke hadde de. Denne er fra 1384, og gav et meget godt inntrykk.

Vi ankom Kingham litt over kl 14. Det hadde enda ikke regnet, men det «ligger i luften» kan en si. Kingham er en fredelig liten landsby i Cotswolds omtrent 6 mil sørvest for Chipping Norton, Det bor ikke mer enn 913 sjeler i denne landsbyen, men de har da minst to puber og en staselig kirke. De har også forbindelse for hurtigtog til London. De har litt å skryte av.

I morgen onsdag skal vi sykle 43 km til Woodstock. Været skal etter sigende bli bra og vi forventer at vi er fremme ikke så lenge etter lunsj. I morgen har vi bestilt billetter til Blenheim Palace, hvor Winston Churchill ble født. Det skal bli moro. Vi ser frem til dagen i morgen.