Dag 8 Bibury til Corsham

lørdag 13. juli , 2024 kl. 22:27 i Sykkeltur i England. 0 kommentarer »

En dobbel sykkeltur. Begynte med lett regn i 30-45 minutter deretter ble det bare moro.

Dagens Tråkk:

• Antall kilometer: 81,48 km
  • Antall Høydemeter: 827 m
  • Temperatur: 10 – 25 grader, snitt 15,2
  • Været: Det begynte med lett regnvær – men etter hvert ble det lettere og til slutt dukket solen opp. Vind – nja ingenting

Det var vel ingen av oss som gledet oss til to dagsruter som er slått sammen til en. Det blir rundt 80 km i dag, men det skal være rimelig flatt. Vi ble vel litt bekymret da vi så at det regnet om morgenen, men vi ble litt bedre til sinns da vi så at i resepsjonen stor de to godteriskåler. En til hunder og en til oss mennesker. Her er de veldig positivt innstilt på hunder. De får være med inn i puber og en finner alltid en eller flere vannskåler som er tilgjengelig.

Det gikk veldig greit å sykle etter at regnet hadde gitt seg. Vi fikk en utrolig flyt på sykkelhjulene og vi trillet nesten hele tiden uten å trykke så mye på pedalene. Vi kom ganske fort til byen Cirencester. Cirencester er en by ca 150 km nordvest fra London. Den ligger ved elven Churn, en sideelv til Themsen, og er den største byen i Cotswolds. I Cirencester befinner seg det kjente Royal Agricultural College, den eldste høyskolen for landbruk i den engelskspråklige verden. Det bor ca 19000 personer i byen.

Her fant vi noen etterlatenskaper fra romerne, en Obelix og et amfi teater.

Første dagsetappe var Tetbury ca 43 km etter vi hadde startet. Vi var der allerede før kl 12 om formiddagen. Da kunne Ellen puste litt lettet ut. Det ble ikke så vanskelig som hun trodde, det gikk som en lek. Nå var humøret på topp, og vi kunne sette oss ned i solen og spise lunsj. Espen hadde nesten tenkt å bestille et glass rosevin, men Ellen mente vi burde drikke vann. Ja Ja – da så. Da ble det Peligrino. Espen bestilte noe som het Swedish potato. Vi lurte fælt på hva dette var, og vi landet på en eller annen form for pytt i panne, Det var nesten det. Da jeg betalte kom jeg i snakk med eieren, en dame på xx år. I løpet av samtalen – så landet vi på at vi snakket norsk. Hun var fra Norge og hadde vært her i 30 år. Da skjønte jeg hvorfor noe her «swedish potato» på menyen. Vi pratet sammen en stund, men vi måtte videre. Vi var veldig fornøyd med lunsjen i dag og at vi tok oss tid til en så lang lunsj.

Vi trillet videre på den andre dagsetappen. Denne gikk fra Tetbury til Corsham som var på rundt 36 km. Dette var også en meget lett rute – nesten helt flatt. I løpet av disse 36 km, målte vi kun 281 høydemetre. Det er omtrent som et stuegulv hjemme.

Noen veier var ikke anbefalt for motorkjøretøyer. Det stor tydelig før vi trillet inn på denne spesielle veien. Vi skjønte ikke helt hvorfor – før vi kom til denne lille innsjøen. Vi som kunne gå eller sykle kom greit over, verre var det med den bilen som stod på andre siden. Tror ikke de kom over, selv om de stod lenge og vurderte dybden en god stund.

I tillegg til den romerske «byen» vi så tidligere på dagen, kom vi til Castle Combe. Området var bebodd med 33 husenheter allerede i 1086. En romersk villa ble bygget i nærheten av Castle Combe og det er noen rester av romerne her fremdeles. Flere av bygningene her er fra 17-1800 tallet. Et utrolig sjarmerende sted som har tiltrekker seg mange turister årlig.

Vi kom til Corsham litt før halv fire. Solen skinte fortsatt og det myldret med liv i gågaten. Vi tenkte vi skulle finne overnattingsstedet – og så rusle litt rundt i byen. Her ble vi litt overrasket. Hotellet vårt ligger denne gangen et godt stykke utenfor sentrum (ca. 2,5 km). Det var et kjempefint sted – en eldre gård med hester som var gjort om til hotell. Dette har sjel, men det var noe «Fawlty Towers» over det hele. Tror det skyldes mangel på ansatte og at de som tilfeldigvis var der – kun hadde jobbet her et par dager. Men vi koste oss da.

Det ble en veldig fin sykkeldag selv om det var noen som hadde en liten klump i magen. I morgen lørdag er en kort dag, og blir været bra – så kan dette bli en kjempefin dag til Bath.