Dag 6: Billingen – Vågåmo

Jeg gikk til sengs og solen skinte og jeg våknet og solen skinte fortsatt.  Dette kaller vi sommer.  Fruen ringte meg ikke lenge etter at jeg hadde våknet.  Vi har en avtale å snakke sammen rundt kl 07 om morgen.  Etter en rask dusj – gikk jeg ned for å få meg en kopp kaffe.  Den tok jeg med ut i solen.  Det var helt stille – kanskje noe kaldt, men solen skinte fra strålende himmel.  Det var rent magisk og magien finnes igjen i bildet.  Jeg ruslet litt rundt og følte solen varme og energien sprudlet i  kroppen.  Tilbake på seteren ble det frokost.  Her var nesten alt – og jeg fikk det meste.  De serverte også ferdigstekte vafler til frokost – og de gikk jeg ikke glipp av.  Jeg hadde god tid denne morgenen.  Skulle bare sykle rundt 80 km og jeg tror det er mye nedover i starten.  Jeg fikk tid til mange kaffekopper og nøt livet til de grader.  Jeg måtte tilslutt gå opp på rommet å få pakket sykkelsekkene.  De var litt lettere nå siden fruen hadde tatt med noen av klærne da hun reiste fra Nordfjordeid.  Lempet alt opp på sykkelen som var litt støvete etter turen i går i regnværet og på en grusvei.  Det blåser vel av i løpet av dagens sykkeltur – regner  jeg med

Ut på veien – og svingte til venstre.  Solen begynte å varme litt mer og i tillegg var det en liten medvind.  Det gikk radig – en god fart på sykkelen og veien var helt strålende.  Ikke så mye trafikk heller.  Ved Sjåk hadde de anlagt en fin sykkelvei (med god asfalt) – så da var det bare fryd og gammen.  Jeg fortsatte videre uten noen pauser helt til jeg kom til Lom.  Jeg hadde da syklet rundt 45 km siden Billingen.  Det var på tide med en liten stopp.  Tidligere har jeg stoppet på et sted som heter «loftet» og det gjorde jeg denne gangen også.  Sykkelen ble låst utenfor og jeg gikk opp på loftet og satt fra meg sykkelhjelmen og hanskene.  Da kunne jeg gå ned å bestille en bananasplitt og en kopp kaffe.  Den smakte aldeles fortreffelig – og dette ble lunsjen i dag.  Mange kalorier men ikke så mange fornuftige næringsstoffer. Kaffen og isen ble nytt i strålende solskinn på taket av restauranten.   Her satt jeg «lenge» – slik at jeg fikk fordøyd isen litt før jeg skulle ta siste etappen til Vågåmo.  Rett etter at jeg hadde startet så jeg er skilt som pekte på sykkelveien til Vågåmo.  Den kan jeg jo prøve.  Denne veien var helt utmerket – nesten ikke noe trafikk.  Den het «solveien» – og helt riktig solen skinte.  Måtte selvsagt ta noen tissepauser  – all kaffen skal jo ut igjen på en eller annen måte.  Jeg vil anta at dette kanskje er gamleveien til Vågåmo – det bor noen her  og selvsagt er det noen sauer som tuslet rundt omkring.  Men at sauene «beiter» på en grus vei – det har jeg ikke sett før.  Jeg holdt et godt tempo – og jeg var nå snart på Vågåmo.   Turen i dag gikk på mindre enn 4 timer – og med litt over 80 kilometers reise – ble snitt farten litt over 20 km / timen.  510 høydemeter ble det også i dag.  Temperaturen begynte på 11 grader, maks 26 grader og snittet ble da 19 grader.  Jeg tror dette var den varmeste dagen hittil.  Sjekket inn på hotellet – og sykkelen fikk plass ved siden av resepsjonen.  Den stod nesten på utstilling.  Dusj må til så kunne jeg gå en liten tur.  Jeg stoppet først på Coop – her kjøpte jeg en kurv med jordbær som jeg knasket på mens jeg myste utover Vågåmo.  Jeg hadde fått et tips at det var en egen sykkelvei også til Otta.  Det kunne være greit å sjekke hvor denne er allerede i dag.  Jeg fant den og den gikk litt i feil retning før den svingte under hovedveien før den pekte i riktig retning.  30 km – stod det på sykkel skiltet til Otta.  Dette blir bra.  På turen tilbake til hotellet gikk jeg opp til Jutulheimen.  Her hadde Munch vært en gang i tiden og sikkert malt noe spennende.  Tilbake på hotellet ble det litt middag.  I dag fikk jeg en liten biff med grønnsaker og chips.  Smakte fortreffelig og på vei opp på rommet tok jeg med meg en pose med moreller.

I morgen blir en todelt dag.  Først en kort tur til Otta og deretter fra Oslo til Moss.  Været skal bli varmt – så noe vann med på turen er viktig.  Jeg skal ta toget fra Otta i morgen kl 11:29 – så da må jeg være på stasjonen.  Går alt bra så er jeg i Oslo kl 15:03.  Da gjenstår rundt 70 km før jeg er hjemme i Moss og kan sjekke inn i heimen ved syvtiden lørdag kveld.