Dag-21; Bleik – Sortland

torsdag 9. juli , 2020 kl. 21:02 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Så flatt at det nesten var nedoverbakke hele veien

• Dagens Tråkk: 101,79 km
  • Antall høydemeter: 565
  • Temperatur: 8 – 18 grader, snitt 13
  • Været: Fint vær – senere overskyet – så delvis skyet

Dagen begynte ved 6 tiden – kaffe på sengen selvsagt – så fikk vi sette i gang. Vi pakket ned alt si skulle ha med og så ble det frokost.  Vi hadde kjøpt inn mat i går på ettermiddagsturen  – og den spise vi til frokost og til formiddagsmat. Vi vasket opp og støvsuget før vi var klar til avgang.  Hytten var veldig bra denne gangen – litt fresh og kompakt kan en si,  Vi hadde sovet godt og var nå klar til dyst.  Jeg var glad jeg fikk fixet den ene sykkelvesken min – da var det problemet løst.  Ellen sin frontlykt – den fikk vi ikke ladet. Ladeledningen den lå igjen hjemme.  Vi får heller se litt «mørkt» på det resten av veien.  Himmelen var knallblå, helt stille og solen tittet frem.  En fin morgen idyll – så vi kunne bare tråkke i et stille og rolig tempo.  Så tidlig om morgenen er det ikke så mange biler og folk ute – så vi hadde hele veien for oss selv og utsikten fremover gitt et komplekst tankesett.  Roen som du får med det som er nærme kamera og de massive fjellformasjonene som en ser i bakgrunnen.  Kommer disse fjelene nærmere og blir en det av vår hverdag eller er det bare noe som er der fremme som vi ikke trenger å ta hensyn til.  Ja en kan fundere litt, men ikke så mye.  Bruk alltid energien på det som skjer her og nu – en vet aldri hva som kommer til å skje en gang i fremtiden.  Vel – det var det filosofiske hjørne i dag.

Veien fremover er omtrent helt flat – jeg har sjelden sett så flate veier over så lang tid.  De har lagt veien akkurat i det flate partiet mellom fjell og vann.  Vi takker omgivelsene at det er nok plass til en vei med to kjørebaner.  Slik er det ikke på sørvest-landet.  Det er det ikke plass til veien – derfor legger de veien over et høydedrag, bratt opp og bratt ned.  Vi sykler langt, men det blir ikke mange meter i lengderetningen mot bestemmelsesstedet.  De lange fjordene som er her i Vesterålen – er dype og når veien følger strandlinjen  – da blir fremdriften noe utfordrende.  Vi er tar det med godt humør.  Vi har vannpause, nøttepause og kanskje bare litt av nistepakken (eller hansken).  Vi nærmet oss Sortland etter å ha trillet ytterlige noen kilometer. Vi så Sortlandsbrouen på langavstand.  Jeg tror vi syklet nærmere 15 km til før vi kunne begynne å klatre oppover den nylagte asfalten,   Vi gikk oppover – men trillet nedover.  Det var litt ustabil vind og det gjorde at nedturen fra broen  ble noe mer utfordrende enn høyst nødvendig.  Vinden tok takk i siden og da må vi holde sykkelen rett frem til tider.  Nå begynte Ellen å blir fornøyd – 100 km er ikke hverdagskost for en fleste.  Vi ankom Sortland så skulle vi bare finne hotellet f-r vi kunne puste lettet ut.  På hotell døren så var det festet 23 steder.  Ellen var meget godt fornøyd da vi ankom hotellet.  Nå kunne hun slappe litt av og forberede seg på dagens avslutning som bestod av en liten tur, en GT i baren og en god middag med et glass rødvin.

I morgen så skal vi sykle til Svolvær.  Det er en tur på rundt 84 – 114 kilometer + en ferge. Jeg tror vi satser på den korteste ruten selv om dette er E10.  Været skal være bra i morgen også – så da kan pulsen komme ned på et fornuftig nivå.  Vi ser begge frem til morgendgen.