Dag-25; Å – Saltstraumen

mandag 13. juli , 2020 kl. 20:35 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Vuggene hav – trillet på flate veier ut av Bodø

• Dagens Tråkk: 43,04 km
  • Antall Høydemeter: 351
  • Temperatur: 9 – 25 grader, snitt 14
  • Været:  Sol fra startet – noe mer skyer på ettermiddagen

Siste dagen hvor Ellen er med meg i dag.  Vi startet tidligere enn normalt siden fergen skulle gå kl 0700.  Stod opp allerede kl 5 – pakket, drakk kaffe og spiste litt frokost.  I dag tok jeg også noen sjøsyke tabletter i tilfelle sjøen var tøff.  Vi hadde noen små 6 km fra Å til Moskenes – og de gikk ganske greit.  Solen skinte og det var allerede nå forholdsvis varmt.

Vi hadde kledd godt på oss i dag. Vel fremme fikk vi stå å vente litt før fergen kom. Den var noe forsinket fra Bodø midt på natten og dermed kommer den også noe sent til Moskenes.  Den kom og vi «raste» ombord med en gang vi fikk muligheten.  Tenkte vi skulle finne noen gode seter hvor vi kunne slappe av en del av de 3 timene som turen skulle ta. Vi slappet litt av spiste litt mer frokost og tok noen bilder som var helt utrolig lys. Sjøen var rolig – nesten som et stuegulv sammen med solskinnet.  Vi kunne nyte turen over Vestfjorden. Vi sovnet begge to og våknet ikke før Wenche og jentene ringte oss på Skype.  Da var vi våkne med en gang.

Vi var nå kommet omtrent halvveis og vi fikk et fint bilde av lofotveggen.  En «vegg» av fjell som skal så imot en støyt eller to.   Vi fikk oss en kopp kaffe, god morgen yoghurt – og minstemann fikk en vaffel med ost og syltetøy.  Bare velstand selv om jeg er på båt som kan gynge hvis den vil.  Etter litt over tre timer klappet vi til kai.  Det første vi måtte gjøre var å gå til NorLines og hente ut sykkelvesken til flyet.  Vi skulle hente den omtrent samme sted som vi kom av fergen.  Vi fikk tak i den – «plantet» den på bagasjebrettet til Ellen og så syklet vi til Sport1 butikken som skulle ta service på sykkelen min.  Det var vel stort sett bare smøring og justering av bagasjebrettet foran. Vi fikk god service og mens gutta pleide min sykkel, gikk vi og spiste lunsj.  Så satte vi kursen mot flyplassen hvor vi skulle demontere Ellens sykkel og stappe den ned i en transportveske for sykler.  Dette gikk selvsagt bra – vi hadde øvet på dette før og etter en kort tid var Ellen klar til å sende alt inn i et hull i veggen  Da var det bare å si adjø, gi en klem og en suss – så var jeg alene igjen.  Ellen har vært med på 530 km med rundt 4400 høydemeter – en god innsats.  Litt leit at hun drar – det er alltid en glede å være sammen og gjøre noe sammen med Ellen.  Men hun skal på jobb og da blir det jo en grei prioritering.  Jeg satte meg på sykkelen og dro min vei – ut av Bodø om mot Saltstraumen.  Det er enkelt å komme seg ut av Bodø og veien til Saltstraumen er ei heller spesielt komplisert.  Allerede fra flyplassen var det sykkelsti omtrent i 20 km. Den var veldig fin og selv asfalten var veldig bra – samtidig så var den godt merket,  Gratulerer til de rette instansene i Bodø.  Det tok vel rundt 1,5 time før jeg «landet» på Saltstraumen.  Jeg hadde bestilt et rom allerede for 12 måneder siden.  Var noe spent på om hotellet fortsatt var åpent – og hurra – det var det.  De hadde til og med en åpen restaurant.  Fikk rommet mitt – dusjet og gikk en tur over broen.  Jeg husket fra sist at det var en butikk på andre siden.  I dag trengte jeg tannkrem, dusjsepe og kanskje noe truser.  Sjekket at lageret av rene truser ikke var med enn 4 stk – og det er litt lite. Kjøpte meg to stykker, men drar innom i morgen og kjøper noen flere.  Det er en stund til jeg kommer til et sted hvor jeg kan få vasket klær eller i det minste skyllet opp noe av det jeg har. Satser på at broderen på hytten har litt vaskemidler slik at jeg kan få skylt opp noe av det jeg har.  Saltstraumbroen er litt imponerende.  Broen er i underkant av 800 meter lang og er 41 meter høy.  Den ble åpnet i 1978.

Etter en fin spasertur – ble det middag på hotellet. De hadde kjøttkaker og da var valget greit – det ble selvsagt dette valget.  I morgen har jeg en tur på 92 km til Ørnes.  Det er en del tunneler så jeg kan lade en del lykter til denne turen.  Været i morgen skal bli rimelig greit – lett overskyet, men noe vind rundt formiddagen.  Dette blir nok en fin tur – det tipper jeg på i dag.