Dag-29; Sandnessjøen – Vik

fredag 17. juli , 2020 kl. 22:54 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Mye regn, vente på ferge og motvind

• Dagens Tråkk: 100,29 km
  • Antall Høydemeter: 529
  • Temperatur; 10 – 18 grader, snitt 13
  • Været:  Mange mm nedbør – og vindkast i 2 siffer

Det var en tung dag på sykkelsetet.  At det regnet er forsåvidt greit, men vinden de siste 30 km gjorde ikke livet lettere.  Har skjønt at det er også en egen sportsgren å vente på ferger, og i dag fikk jeg en liten medalje for fergeventing.

Det var varslet at det skulle regne på YR – og da ble det dessverre slik.  Jeg sov litt dårlig denne natten  – selv om sengen og rommet var veldig bra – var vel litt urolig for hvordan dagen i dag skulle bli.  Før jeg gikk ned for å spise frokost pakket jeg sykkelen etter alle kunstens regler.  Sykkelsekkene ble pakket inn for å hindre at det ble veldig våte.  Overtrekket i knall grønt er også egentlig ganske kuult – du blir ihvertfall sett. Nå var det vanlig frokost buffet – og da begynner det å bli litt mer normale tilstander.

Trillet ut på veien rett etter frokost, litt før kl 8.  Det regner lett og dagen begynte med vindstille.  Ikke mange biler på veien og da er sykkellivet helt ok.  Veien var ganske flat – passerte flyplassen  og hadde kursen mot Alstadhaug  hvor Petter Dass holdt til.  Jeg stoppet ikke denne gangen – bare smatt forbi.  Jeg passerte de syv søstre.  Det var ikke mye å se denne gangen – skyene hang nedover og alt var i grått .  Ikke mye innbydende å løpe opp disse fjellene i dette været.  For at par år siden syklet Ellen og jeg denne strekningen – så jeg var på kjente trakter.  Her møtte vi elgen forrige gangen (ikke den elgen som vi møter en sen kveld på fest), men skogens konge.  Mor elg og barn elg stod midt i veien og Ellen prøvde å sykle «over» de.  Heldigvis så stakk de begge av i siste liten.  Dette husket jeg på da jeg syklet der i dag.  Det var mange skilt om stor elgfare – og da kom tanke tilbake til hendelsen forrige gang.  Jeg så ingen elg i dag – de var vel skremt da.  Ikke lenge etterpå kom jeg til Tjøtta kai.  Her lå det en ferge som var «syk» og som skulle gått med meg, men den var kunne ikke det.  Da ble det en kopp kaffe og bolle på Joker inntil det dukket på en ny ferge som ville ha meg med.  Det regner fortsatt  – så det var godt å sitte varmt på fergen ved overfarten.

Over på andre siden – så var det en ny strekning på 17 km frem til neste ferge.  Den  gikk allerede om 40 minutter – og jeg startet en slutt spurt i håp om at den var noe forsinket.  Dessverre den var presis og jeg bommet med 6-7 minutter.  Tenkte at da kunne jeg sikker slappe av på venterommet, en kafe eller noe annet spennende sted, men her var det absolutt ingenting.  Kun et toalett.  Her skulle jeg få lov til å vente i 1 time og 40 minutter.  Da får jeg en medalje – vil jeg tro, og det regnet fortsatt.  Vel jeg slapp å vente så lenge – da fergen kom tilbake etter ca 1 time.  Jeg ble glad  – kanskje jeg hadde sett feil på tidtabellen.  Neida – den kom, slapp bilene av, jeg fikk komme ombord og satt meg i salongen.  Da ble alt stille – nå hadde de pause i de neste 40 minuttene.  Vel jeg satt da varmt og tørt, men helt alene.  Endelig var vi klar til å seile over fjorden – det kun tok 15 minutter – så var jeg klar til å sykle de siste 50 km frem til Vik i Sømna kommune.  Og det regnet fortsatt.  Men nå hadde noen slått på vinden og den kom selvsagt imot (nose wind).  Det betyr vinden midt i fjeset – og i praksis er det motvind uansett hvilke retning du sykler.  Den økte i styrke utover ettermiddagen – og da ble de siste 20-30 km ikke en spesielt morsomt.  Jeg stod på så godt jeg kunne og det gikk «tråere» og «tråere».  Kreften blåste bort og da begynte jeg å tenke at jeg kanskje ikke hadde spist så mye denne dagen.  Jeg kunne jo ha brukt mye av ventetiden til å spise, men det hadde jeg ikke gjort.  Jeg måtte faktisk stoppe for å få i meg noen brødskiver  – som jeg hadde i vesken foran.  2 skiver og en boks med YT – gjorde noen mindre underverker med kroppen. men det regnet fortsatt og vinden ble «sintere» og «sintere».  Passerte Torghatten – og fortsatt så ser jeg ikke noen hull i fjellet.  Jeg fortsatte videre med bøyd hode og trøtte bein.  Gnagde meg igjennom de siste kilometerne.  Jeg var veldig glad da jeg så Sømna Gjestehus – da er jeg fremme.  Jeg må innrømme at jeg var veldig sliten da jeg kom frem – og jeg tror mye av det kan komme av at jeg hadde litt for lite matinntak denne dagen.  Det er noen som har hvisket meg i øret at jeg må spise jevnlig og riktig mat.  Jaja – kanskje jeg har lært litt, men jeg glemmer det sikkert igjen.

Dette var dagens styrke øvelse.  Nå kommer sjarmøraktivitetene – henge opp vått tøy, dusje, ta på tørt tøy, gå en tur og spise en god middag.  Nå er jeg allerede klar til en ny dyst i morgen.  Nå skal jeg forlate Nordland og sykle inn i Trøndelag.  I morgen lørdag skal jeg til Høylandet Skysstasjon – som ligger ca 110 km unna her jeg sover i natt.  Jeg skal også ta en ferge i morgen, 13 km herfra – og den går allerede kl 0910 – da slipper jeg å vente.  Været i morgen: noenlunde bra vær frem til ca kl 15 – da kan det begynne å regne.  Det skal blåse i morgen – men ikke så mye i følge YR.  Ikke så bra vær i dag, men det var bra i går og det skal være noenlunde ok i morgen.  Da skal jeg være fornøyd,  La oss håpe at Trønderne tar i mot meg med sol og varme.

Med dagens etappe så har jeg syklet 2000 km og klatret i underkant av 19.000 høydemeter.  Om 2 dager, ved Steinkjer, så er jeg vel halvveis.  Fremdeles mye moro igjen av ferien og sykkelturen.